Naturskyddsföreningen

De första 10 000 har redan skrivit på klimatuppropet

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 10:02 CEST

Strax före sommaren startade Naturskyddsföreningen, Svenska kyrkan och Svenska FN-förbundet tillsammans ett klimatupprop för att få politikerna i riksdagen att ta ansvar för klimatförändringarna och besluta om tuffa utsläppsmål. Och trots att de regelrätta insamlingarna på gator och torg inte kommit igång efter sommaruppehållet har redan de första 10 000 enskilda skrivit på.

Klimatuppropet innebär ett krav på politikerna att agera nu! 40 procents minskning i Sverige till 2020 och en rejäl satsning på stöd till klimatarbete i utvecklingsländer.

Bland de företag och organisationer som skrivit på märks Taxi 020, HSB, SKTF, Växjö kommun och Statstjänstemannaförbundet.

Även en del kända personer har skrivit under. Som t.ex.: E-type, Henrik Schyffert, Mattias Klum, Wanja Lundby Wedin, Anders Wijkman, Lena Sommestad, Ibrahim Baylan mfl

- Denna sommar när en yta fem gånger så stor som Sveriges av isen på Arktis har smält, har svenskarna tröttnat på att politikerna inte agerar mer kraftfullt. Det känns hoppfullt att det varit så lätt att få människor att skriva på, nu vill vi nå ännu fler i höst, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Nu startar flera lokalavdelningar i Naturskyddsföreningen (kretsar) aktiviteter i höst runt om i landet för att samla in fler namn. Adressuppgifter till kretsar finns på:

Även Svenska kyrkan kommer att fortsätta att samla in namn.
Det enklaste sättet är att skriva under på webben direkt:
Namninsamlingen kommer att tillsammans med det krav som undertecknarna ställt sig bakom att överlämnas till statsminister Fredrik Reinfeldt i höst.

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare, 070-7282585
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare, 0705-635411
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 178 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00