Dressage Power Sweden AB

De framtida stjärnorna intar Friends

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2016 17:57 CET

Det sista kvalet är ridet. Det är för första gången dags för det nystartade och dressyrosande eventbolaget Dressage Power att presentera ekipagen som inför ett fullsatt Friends Arena under Sweden International Horse Show, får rida finalen i Dressage Power Future Stars – en tävling för sju- till nioåriga dressyrhästar med framtiden väl framför sig.

I somras lät Peter Härnstam och Kristian von Krusenstierna presentera sitt första projekt i sitt nya bolag Dressage Power, tävlingen Dressage Power Future Stars. Kvalen har ridits i FEI Prix S:t Georges under säsongen, och nu närmar sig den stora finalen med stormsteg.

– Vi är otroligt glada och stolta över hur tävlingen fortlöpt, och det starka startfält som varit med och tävlat. Vi har riktigt fina hästar med i finalen, och det kommer bli extremt spännande nu när allas resultat är tillbaka på noll” – Peter Härnstam.

Den 4 november gick tiden ut för deltagarna att skicka in sina resultat, och nu är startlistan sammanställd. Dessa sex ekipage är det som kommer göra upp om segern i Dressage Power Future Stars:

Carl Hedin – Chabot
Emilie Nyreröd – Manuel
Jennifer Svensson - Sibelius 1315
Kristian von Krusenstierna - It’s ad Hoc
Malin Rinné – Qurinell
Sofie Lexner - Red Devil

Tävlingen Dressage Power Future Stars har inspirerats av tyska Nürnbergerburg-pokal, och vill minska
glappet mellan årgångsklasserna och tävlingar som Lövsta Future Challenge och Grand Prix.

– Jag har jobbat flera år i Tyskland och sett vad de gör för de unga hästarna där, det är bra att vi får in samma tänk i Sverige. Det ska bli fantastiskt kul att rida finalen på Friends Arena. Det är klart att man gärna vill vinna, men mest är det ett jättebra tillfälle att få träna sin unga häst inför framtiden – Malin Rinné, finalist i Dressage Power Future Stars.

Tävlingen pågår i två dagar under Sweden International Horse Show, där ekipagen på fredagsmorgonen rider FEI Prix S:t Georges som uppvärmningsklass. Resultatet i klassen sätter startordningen till lördagens stora final som rids i Intermediarie I Kür.

För mer information:

Peter Härnstam
peter@peterharnstam.se
070-8366694

Kristian von Krusenstierna
info@kristianvk.se
070-5475557

Dressage Power är ett nystartat eventbolag med målet att utveckla och stärka den svenska dressyrsporten. Vi kommer tillsammans med samarbetspartners, sponsorer och arrangörer utveckla och förbättra sportens förutsättningar inom flera områden. Genom att skapa event och vara medarrangörer till tävlingar i allt från ponnyklasser  till internationella elitklasser, kommer Dressage Power att arbeta för att väcka intresse för dressyrsporten genom att göra den mer tillgänglig och intressant för publiken.