Kristdemokraterna, KD

De fyra partierna inom Allians för Sveriges ledamöter i Miljö- och Jordbruksutskottet: Regeringshaveri hotar demokratin

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 10:16 CET

- Regeringens sätt att inom två dagar vräka över riksdagen en stor mängd förslag undergräver Riksdagens möjligheter att uppfylla grundlagen krav när det gäller att bereda ärenden och att utöva kontroll av regeringen. Detta är otillständigt och visar en total brist på respekt för folkvalda riksdagsledamöters möjligheter att bilda sig en uppfattning och fatta beslut.

Det säger ledamöterna i Riksdagens Miljö- och Jordbruksutskott Sven Gunnar Persson (kd), Lars Lindblad (m), Lennart Fremling (fp), och Claes Västerteg (c) i ett uttalande med anledning av att tiden nu gått ut för regeringens möjligheter att avlämna propositioner som ska behandlas av Riksdagen under våren.

Inom Miljö- och Jordbruksutskottets område lämnades inte mindre än 13 propositioner under tisdagen och onsdagen. Partierna ska nu inom två veckor bearbeta regeringens förslag och utarbeta sina alternativ. Utskottet har sedan till uppgift att på kort tid väga samman materialet i ett betänkande som ska debatteras och beslutas i Riksdagen.

Omfattande förslag om kontroll av livsmedel, foder, djurhälsa, djurskydd och växtskydd m.m (drygt 400 sidor), nationell klimatpolitik, utvecklad utsläppshandel, en vidareutveckling av svensk strategi för hållbar utveckling, mål och inriktning av ekologisk produktion, konsumentpolitikens mål- och inriktning samt skärpta djurskyddskrav för minkuppfödning är bara några av de omfattande förslag partierna och utskottet nu ska ta ställning till.

-Totalhaveriet när det gäller regeringskansliets förmåga att planera och genomföra arbetet med att ta fram sina förslag gör det svårt för oss att på ett seriöst sätt arbeta med frågorna. Det är ytterligare ett talande exempel på socialdemokraternas oförmåga att utöva regeringsmakten.

För mer information:

Sven Gunnar Persson, (kd)
tel. 08-786 47 88
mobil. 070-510 48 57