Miljöpartiet de gröna

De gröna röstar nej till kommissionen

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 16:32 CEST

Klart idag:

DE GRÖNA RÖSTAR NEJ TILL KOMMISSIONEN

Efter Barrosos tal i EU-parlamentet idag har den gröna gruppen (Greens/EFA) meddelat att man står fast vid åsikten att det inte finns något förtroende för José Manuel Barroso och hans förslagna kommission.

Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet:

- Barroso har hårdnackat vägrat att lyssnat på kritiken mot hans kommission. Istället för att byta ut de kommissionärer som inte håller måttet försöker han lugna kritikerna med att han ska ta ett större personligt ansvar i de frågor som hans kommissionärer riskerar att hamna i intressekonflikt. Detta är inte acceptabelt; vi vill inte ha en superpresident, vi vill ha en kommission som fungerar. De gröna säger därför att nej till hela hans kommission.

Problemet med Rocco Buttiglione är inte att han är katolik, det är både nuvarande kommissionsordförande Prodi och den nye Barroso. Problem är att han vill inskränka andra människors livsval med lagens hjälp. Men det främsta skälet till varför vi röstar nej är att Barrosos kommission är en härdsmälta för miljön, där till och med miljökommissonären Dimas verkar vara mer intresserad av att värna industrin än miljön. Jag är rädd att människor och miljö kommer att komma i kläm. Jag trodde aldrig jag skulle sakna Prodikommissionen, men den dagen kommer om inte EU-parlamentet röstar nej imorgon, säger Schlyter.

En längre motivering till beslutet finns att läsa på www.mp.se/pressrum

Kontakt: Carl Schlyter, 0702- 38 25 15
Håkan Sundberg, 08- 786 57 54