Västerbotten Investment Agency

De har aldrig haft is under däcken förut, vågar du åka med?

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2010 10:22 CET

Under perioden 25-28 januari kommer representanter från Invest in Sweden Agencys utlandskontor i Indien, Kina, Japan och USA att besöka Västerbotten för att lära sig mer om den fordonsexpertis som finns i regionen och samtidigt få möjlighet att träffa flertalet nyckelpersoner. Delegaterna kommer även att testa på att köra bil på is och snö, vilket för många av dem kommer att vara första gången. Arrangör för besöket är Västerbotten Investment Agency.

För en tid sedan aviserades samarbetsavtalet mellan ARAI, Automotive Research Association of India, och Invest in Sweden Agency. ARAI är en industriell forskningsorgansation under indiska näringsministeriet och tillhandahåller teknisk expertis inom FoU. Arai samordnar testverksamhet, certifiering med mera för den indiska fordonsindustrin.

Genom avtalet erbjöds indisk fordonsindustri tillgång till tjänsterna som finns i vintertestregionen i Norr- och Västerbotten. Avtalet ses också som en dörröppnade mot den Asiatiska marknaden och de aktörer där som är intresserade av att etablera sig i Europa. Samtidigt ger det de svenska testföretagen ett helt nytt kundunderlag och Sverige kan ytterligare stärka sin position som centrum för vintertester av fordon.

Hållpunkter i programmet

25 januari måndag

På måndag eftermiddag kommer gruppen att besöka Designhögskolan i Umeå med guidning av Demian Horst, ansvarig för fordonsdesignprogrammet.

26 januari tisdag

Besök till Bosch Test Center och BMW Test Centre i Arjeplog. Gruppen kommer även att träffa ordföranden för Swedish Proving Ground Association.

27 januari onsdag

Under förmiddagen erbjuds entreprenörer och testföretag möjligheten att träffa S.R.Venkatesan, ISA Indien, och Olof Norberg, Västerbotten Investment Agency, för att ställa frågor kring Indienprojektet.

Under förmiddagen kommer även delegaterna att få chans att prova på att köra både skoter och bil på isvägar.

Media är välkomna att delta vid besöket på Designhögskolan i Umeå från klockan 13:00 och under vinterkörningen i Malå. Många delegater har aldrig haft is under däcken förut, vågar du åka med?

Vid bilkörningen är antalet platser begränsat och föranmälan krävs. Sista dag för anmälan är tisdag 26 januari.

Anmälan och frågor till Inger Edlund, kommunikationsansvarig, inger.edlund@viavasterbotten.se  0910-71 26 82 mobil 070-259 95 05

Om Västerbotten Investment Agency
Västerbotten Investment Agency (VIA) arbetar för att göra Västerbottens län till det mest attraktiva alternativet för utländska företag och investerare som funderar på att etablera eller expandera sin verksamhet i Sverige. Med expertkunskap i en mängd nyckelsektorer erbjuder VIA information om affärsmöjligheter samt assistans genom hela investerings- och etableringsprocessen. VIA är en regional partner till myndigheten Invest in Sweden Agency (ISA).

www.viavasterbotten.se