HP

De nya HP ENVY-datorerna har innovativ ljud- och bildteknik

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 15:01 CEST

16 september 2010 – HP lanserar nu uppdaterade versioner av sina bärbara lyxdatorer ENVY14 och ENVY17. HP ENVY14 Beats™ Edition kommer med det senaste inom ljudteknik och är resultatet av HPs samarbete med musiklegenden och producenten Dr. Dre. HP ENVY17 är utrustad med en 3d- skärm som höjer film och spelupplevelsen för användaren.

“De här nya teknik- och designförbättringarna innebär att vi kan erbjuda kunderna en bättre dator- och underhållningsupplevelse”, säger Charl Snyman, Vice President and General Manager, HP Personal Systems Group Category, Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).“Våra nya bärbara datorer innehåller den allra senaste tekniken, topprestanda och avancerad design, vilket kommer uppskattas av den mest kräsne användare.”

HP ENVY14 BeatsTM Edition

Den nya bärbara datorn HP ENVY14 Beats™ Edition, med integrerad Beats Audio, har nu försetts med exceptionella funktioner för ljud och design. HP inledde ett samarbete med den legendariske artisten och producenten Dr. Dre samt med Jimmy Iovine (ordförande för Interscope Geffen A&M Records och medgrundare till Beats) för att kunna leverera högre digital musikkvalitet genom teknisk innovation.

HP ENVY14 Beats™ Edition är designad och tillverkad för att erbjuda maximal kraft och prestanda tillsammans med ljudteknik av allra högsta klass. Detta gör att den passar perfekt för såväl seriöst arbete som avancerad underhållning.

Denna specialutgåva innehåller Beats Audio, en avancerad ljudteknik som utvecklats av HP och Beats by Dr. Dre™. Tekniken är avsedd att leverera en optimal och exakt ljudupplevelse när man spelar upp musik i hörlurar eller externa högtalare.  För att förbättra denna redan högkvalitativa ljudupplevelse kommer varje HP ENVY14 Beats™ Edition med ett par Beats Solo™-hörlurar med ControlTalk från Monster. De har drivrutiner som ger maximal precision och klarhet i ljudåtergivningen.

HP ENVY14 Beats™ Edition är förpackad i en elegant, mjuk och precisionstillverkad aluminiumdesign. Den har kvar sitt typiska rödsvarta färgschema och är utrustad med ett rött bakgrundsbelyst tangentbord samt tre skräddarsydda skrivbordsunderlägg med Beats-tema.

För att dra fördel av dess kraftfulla prestanda och underhållningsfunktioner innehåller HP ENVY14 Beats™ Edition Adobe Photoshop® Elements 8 och Adobe® Premiere Elements 8. Programmen finns på vissa modeller och används för foto- och videoredigering. Datorerna i serien är utrustade med Intel Core-processorer, ATI Mobility Radeon™ HD(1) 5650-grafikkort med 1 gigabyte (GB) minne, en HP BrightView Infinity led-bildskärm samt HP TrueVision hd-webbkamera. Detta gör den idealisk för att skapa eller konsumera musik, film och foton.

HP ENVY14 Beats™ Edition är utrustad med kraftfulla Intel-processorer. Datorn kommer med två batterier. Det ena batteriet ger upp till 6,5 timmars batteritid och väljer man att använda HPs Slim Fit Extended-Life-batteri(2) förlängs batteritiden med upp till 13 timmar.

HP ENVY17 3D

HP ENVY17 är utrustad med såväl avancerad 3d-teknik som Beats Audio och en HP Triple Bass Reflex subwoofer. Detta ger den prestanda nog att leverera en oöverträffad underhållningsupplevelse – precis som på bio. Datorns 17,3-tums HP 3D Ultra BrightView-bildskärm ger en stereoskopisk 3d(2)–upplevelse i toppklass, utan att ge avkall på 2d-kvaliteten. Den levererar klar och tydlig 1,080p full hd(1)–bild och en idealisk upplevelse av 3d-material på Blu-ray.

HPs 3D Active Shutter-glasögon ger en fantastisk upplevelse genom att trådlöst synkronisera varje bildruta med 3d-material mellan skärmen och glasögonen.

Det medföljande materialet gör att kunden får möjlighet att omedelbart pröva på 3d. Vissa modeller innehåller en spännande 3d-trailer för den kommande animerade filmen MEGAMIND från DreamWorks Animation.

Den senaste versionen av HP ENVY17 är byggd i precisionsetsat, borstat aluminium, och den har ett smidig och elegant yttre som matchar dess kraftfulla innanmäte.

Med upp till 2 terabytes (TB) lagringsförmåga, kraftfulla quad-core Intel®-processorer(3) samt ATI Mobility Radeon™ hd 5850-grafikkretsar har HP ENVY17 såväl styrkan som flexibiliteten att hantera flera krävande uppgifter samtidigt.

HP ENVY17 3D erbjuder också en omslutande visuell upplevelse med hjälp av sin ATI Eyefinity-teknik, som stöder multipla externa bildskärmar.

Pris och tillgänglighet(5)

HP ENVY14 BeatsTM Edition kommer finnas tillgänglig från den 15 november och kommer att kosta från ca 17 990 kr inkl moms.

HP ENVY17 3D förväntas finnas tillgänglig i början av december; priset är ännu ej fastställt.  Mer information om HP ENVY17 3D finns på www.hp.com/go/ENVY.

Mer information finns på www.hp.com/personal.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Daniel Antonsson, Produktchef för HPs konsumentdatorer, Tel: 08 524 928 96

Tonje Bunge-Meyer, PR-ansvarig, Edelman, Tel: 08 54 54 55 77

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknik att ha en meningsfull inverkan på människor, företag och samhället. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att kunna lösa kundernas problem. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

(1)      Hd-material krävs för att se hd-bilder.

(2)      3d-glasögon och 3d-material krävs för att se bilder i 3d. 3d-upplevelsen kan variera melan olika betraktare.

(3)      Quad Core är utformad för att förbättra prestanda på vissa mjukvaruprodukter. Alla kunder eller mjukvarutillämpningar kommer inte nödvändigtvis att dra nytta av denna teknik.

(4)      Batteritiden varierar beroende på produktmodell, inställningar, laddade applikationer, funktioner, användning, utnyttjande av trådlösa funktioner, samt energihanteringsinställningar. Batteriets maximala kapacitet kommer avta med tid och användning. Mer information och batterijämförelser finns på MobileMark07: www.bapco.com/products/mobilemark2007.

(5)      Beräknade butikspriser. Faktiska priser kan variera.