Heroes of Today - magasinet om nya tidens hjältar

De odlar mat i staden - i utsatta områden i Malmö

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2012 09:14 CEST

De odlar mat i staden - i utsatta områden i Malmö

Göran Larsson jobbar för en hållbar stadsutveckling i några av Malmös socialt utsatta områden. Genom föreningen Odla i Stan sprider han kunskap om ekologisk stadsodling samtidigt som verksamheten bidrar till att fler av de som bor i området träffas och börjar jobba med ett gemensamt projekt. Nu lyfts han fram som Veckans hjälte av Heroes of Today.

Tillsammans med kollegan Linnéa Wettermark driver Göran Larsson den ekonomiska föreningen Odla i Stan. De kallar sig kvartersträdgårdsmästare och är aktiva i Seved, Lindängen och Rosengård i Malmö.  Genom regelbundna odlingsträffar får alla som vill lära sig hur man odlar ekologisk mat på en liten yta och samtidigt vara med och skapa platser som ökar trygghetskänslan för de som bor i Malmös mer socialt utsatta delar.

Odla i Stan samarbetar även med föreningar, fastighetsägare och olika kommunala verksamheter. De vann nyligen en upphandling hos Malmö stad för att fortsätta utveckla stadsodling i Rosengård tillsammans med det muslimska studieförbundet Ibn Rushd.

”Vi går framåt för att vi släpper in andra, alla får vara med. Våra odlingsträffar är helt öppna och vi håller odlingsträffar varje vecka nästan året runt. Oftast är vi 12-15 stycken, som mest har vi varit 60 personer. Jag har alltid brunnit för att människor ska kunna äta bra. Och jag trivs med att få jobba med händerna i jorden tillsammans med engagerade människor.” Göran Larsson, Odla i Stan

En vanlig fråga de får är om det inte är giftigt att odla i en stad, samt om det inte blir mycket vandalisering. Men Göran brukar hänvisa till forskning som visar att så länge man inte befinner sig nära en mycket trafikerad väg är det inte giftigt och de följer KRAV:s rekommendationer för lämpligt avstånd. För säkerhets skull byter de även nästan alltid ut jorden innan de börjar odla. Hans erfarenhet av vandalisering är att det inte förekommer om barn, ungdomar och vuxna får vara med och bestämma vilka plantor som planteras och odlas. Att alla tycker om att äta smultron direkt från innergården eller äta en solmogen tomat direkt från plantan och boende uppfattar att det ger en trygghet då fler vuxna och barn är ute på kvällar och ”tar tillbaka gatumiljön”.

Veckans hjälte är Heroes of Today’s koncept för att varje vecka lyfta fram en av alla de hjältar som finns i Sverige. Människor som genom sitt engagemang för en bättre och mer hållbar värld inspirerar till förändring och får oss andra att tro på vår egen förmåga att göra något.

Mer information om Göran Larsson som Veckans hjälte: www.veckanshjalte.se

Kontakt:

Magnus Åkerlind
Ansvarig utgivare Heroes of Today
magnus@heroesoftoday.se

Veckans hjälte Göran Larsson
goran@odlaistan.nu

Bakom satsningen Veckans Hjälte står redaktionen på magasinet Heroes of Today – magasinet om nya tidens hjältar. Heroes of Today kom ut med sitt första nummer september 2010. De har blivit utnämnda till “Årets Miljöhjälte 2010” av Världsnaturfonden WWF,  “Årets Eldsjäl 2010” av tidningen LEVA och vinnare i JCI Sweden’s TOYP 2011 (Ten Outstanding Yong Persons in the World).