3on Reklambyrå & Webbyrå AB

De rätta ingredienserna till en bra hemsida

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 14:27 CEST

du. vi. alla.
utvecklar.

Därför ska man..

bygga en webbplats på rätt sätt direkt.
Vi stöter på allt för många företag som ganska nyligen har byggt en ny webbplats men att webbplatsen inte är uppbyggd på rätt sätt. Detta straffar sig hårt när det gäller sökmotoroptimering och att synas på sökmotorer som Google. Men den största nackdelen är att man förlorar kunder på en dåligt uppbyggd webbplats. Det är även vanligt att hemsidor beter sig olika beroende på vilken webbläsare besökaren använder, (Internet Explorer, Forefox, Safari, Google Crome etc) eller att den är svårnavigerad för den målgrupp som besöker sidan. Det blir även dyrt då man förmodligen blir tvungen att bygga en ny webbplats utan att man kan använda något av det gamla materialet.

gör det rätt från början.
Jag brukar säga att bygga en ny webbplats är så mycket mer än bara en webbplats. Hemsidan är ofta idag det viktigaste ansiktet utåt till sina nuvarande och nya potentiella kunder, partners och eventuella kollegor. Webbplatsen är även ofta tillsammans med företagets logo den enda grafiska profilen företaget har. Det är därför viktigt att man genomför en föranalys där man analyserar nuvarande hemsida och företag för att optimera den nya webbplatsen mot de målgrupper som kommer att besöka hemsidan. Det kanske även är läge att ta fram en grafisk profil. I föranalysen kan man även utnyttja möjligheten och få en inblick på starka och svaga sidor hos företaget, och därtill efter analys använda dessa vid byggnation av den nya hemsidan.

detta är några viktiga punkter.

• Välj ett flexibelt molnstyrt innehållshanteringssystem så att du kan uppdatera hemsidan själv från en dator med Internet (öppen källkod!). Exempelvis Joomla, Wordpress eller Drupal. Välj inte ett stängt system som bara utvecklas av en leverantör. Till enklare webbplatser är Drupal ofta onödigt avancerat. Joomla vann senast 2011/2012 för bästa "CMS" och ligger först enligt även mig om man mäter in flexibilitet och enkelhet.
  • Se till att leverantören följer de senaste webstandarderna och att webbplatsen optimeras upp för de vanligaste webbläsarna.
  • Se till att leverantören kan sökmotoroptimering och bygger sidan med sökmotorvänliga titlar, URL:er mm samt även ger en kort utbildning i sökmotoroptimering.
  • Se till att designen blir uppbyggd med flera valbara positioner att placera innehåll i så att hemsidan blir lätt att bygga ut i framtiden utan att det kostar pengar.
  • Det är inte alltid till fördel att bygga en mobilanpassad webbplats direkt utan det kan istället förstöra varumärket om detta missbrukas.
  • Se över möjligheten att hitta ett formspråk/ design och typsnitt som passar varumärkets profil. Idag finns det mängder med typsnitt att välja bland vid byggnation av hemsida. Snygg typografi lyfter även ofta upp sidan en nivå tillsammans med rätt bilder.
  • Glöm inte heller kolla med flera leverantörer och se gärna till att de är innehar certifiering från SweCert eller att de kan bygga riktigt bra webbplatser. Ett tips är att välja en byrå som tänker mer på kvalité än kvantitet plus att det även är viktigt att de har en bred kompetens inom webb men självklart även inom marknadsföring och marknadsutveckling.

Se över din nuvarande sida:

1. Kolla så att dina URL-adresser ger dig en korrekt länk när du är under en undersida
Är det rätt bör sidans rubrik finnas med i URL-adressen/webbadressen.
Rätt: www.3on.se/case/utvalda-kundcase

Om det var fel skulle det exempelvis kunna se ut såhär: www.3on.se/index.php?page4-id17

2. Kolla så att det finns en sidkarta, denna ska finnas som HTML och XML. HTML versionen brukar vara länkad i sidfoten på hemsidan. En sidkarta har man då sökmotorer snabbare ska kunna granska och snabbt känna av när en sida uppdateras eller läggs till etc.

3. Finns du med i Google Webmaster Tools? Är en XML-sidkarta uppladdad och är sidkartan optimerad?

4. Finns du med i Google Analytics?

Självklart finns det fler saker att kolla upp men detta var lite tips på vägen.

Vi kan även kolla upp hur din webbplats står sig mot webstandarder mm.

I övrigt önskar jag, Martin, Ida och Maria dig en riktigt bra dag!

Foto: Martin Barri, 3on Reklambyrå & Webbyrå AB

Och sist men inte minst, välj oss så bygger vi en riktigt bra webbplats direkt! ;-)

Vänliga Helghälsningar

Viktor Grahn
3on.se

Läs pressmeddelandet även här.

3on Reklambyrå & Webbyrå AB är ett gäng glada medarbetare och konsulter som är riktigt duktiga på att bygga professionella webbplatser för besökare, användare, sökmotorer och framtiden.

Vi brinner helt enkelt för nytänkande marknadsföring webbens framfart. Var med och forma framtidens säljare (webb) med oss. Vi vill arbeta med företag som vill utmana!

Detta arbetar vi med
Design & Strategi
Webbproduktion/ utveckling
Sökmotoroptimering