Sveriges Byggindustrier

De rödgröna vill tidsbegränsa ROT-avdraget

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 14:54 CEST

Sveriges Byggindustrier (BI) anser att dagens förslag om ROT-avdrag från S, V och MP har en kraftig brist eftersom det inte främst ser ROT-avdraget som en åtgärd för att motverka svartarbete.

- Det är mycket oroväckande att politiker argumenterar för ROT-avdraget från sysselsättningssynpunkt, säger Björn Wellhagen, ansvarig för bostadsfrågor på BI. Den stora vinsten med ROT-avdraget är det gör svarta jobb vita och förbättrar konkurrensen för seriösa företag.

Enligt beräkningar från Skatteverket förlorar staten skatteintäkter på 5 miljarder kronor årligen genom att hushållen köper svarta byggtjänster. ROT-avdraget har tidigare, med lägre avdrag, inneburit att svarta arbeten till ett värde av 2 miljarder kronor årligen blivit vita.

- Svartarbete måste motverkas konsekvent och uthålligt. I detta perspektiv vore det djupt olyckligt att omvandla ROT-avdraget till en tillfällig insats. Svartarbete ska motarbetas oavsett konjunkturläge, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, 0708-99 58 65.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3000 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org