Tidskriften OPUS

De toppar årets OPUS-lista

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 08:00 CET

I dagarna publicerar musiktidskriften OPUS sin topplista med de 20 personer och organisationer som betytt mest för den klassiska musiken under 2013. Kammarmusikproducenterna Aurora Chamber Music kniper årets förstaplats.

Aldrig tidigare i OPUS-listans sexåriga historia har förstaplatsen gått till en organisation. Men i år är det dags, då Aurora Chamber Music förärats den åtråvärda utmärkelsen.

Färgsprakande musikfestivaler skapar inte sig själva och bakom det västgötska festival- och masterclassimperiet finns förstås högst konkreta individer. I Auroras fall handlar det framför allt om eldsjälarna Ola Larsson, festivalgeneral, och Per Nyström, konstnärlig ledare.

– Ola och Per har ett entreprenöriellt driv som är sällsynt i vår bransch. Efter att under åtta år ha byggt upp en kammarmusikalisk ”hub” med tre årliga festivaler i Trollhättan/Vänersborg, arrangerade de i år för första gången även en fjärde festival i Mariestad - Old Ox. Vi ser det som en tydlig signal att man inte slår sig till ro utan har ambitionen att växa ytterligare och sprida kammarmusiken till fler människor, säger Olof Esbjörnsson, redaktör för OPUS.

På årets OPUS-lista hittar man också de nyutnämnda hovsångarna Elin Rombo och Michael Weinius, svenska skivbolaget BIS och Norrköpingssymfonikernas storsatsning på tonsättaren Allan Pettersson, men även gänget bakom årets operaproduktion i Dalhalla hamnar högt upp på listan.

– Det är ironiskt att nyheten om att Dalhalla förvaltnings AB kör över operasatsningen för 2014 genom att boka in ett coverband kommer dagen efter att vi skickat tidningen till tryck. Vi hoppas förstås att OPUS listplacering kan få beslutsfattare på olika nivåer att vakna. Dalhalla är en operascen med potential i världsklass. Med det nya gänget bakom årets operaproduktion finns alla chanser att utnyttja den, säger Olof Esbjörnsson.

Bifogat som PDF finns OPUS-listan inklusive ett reportage om Aurora Chamber Music, som även publiceras i OPUS tryckta upplaga i december.

Nedan listan i sammandrag:

OPUS-listan 2013

20 Uppsala Gitarrfestival, festival

Årets bubblare: Henning von Schulman, bas
Årets lifetime achievement: Sixten Nordström, folkbildare

OPUS är Sveriges största tidskrift om klassisk musik och opera, och prisades som bästa nya tidskrift av Resumé 2005 och nominerades till Årets Tidskrift 2006. Redaktionen är baserad i Lund.

För mer information kontakta OPUS redaktör Olof Esbjörnsson olof.esbjornsson@opuspress.se 0734-48 52 27 eller OPUS ansvarige utgivare, Johannes Nebel johannes.nebel@opuspress.se 0735 - 81 71 68.