Heroes of Today - magasinet om nya tidens hjältar

De utser en världsförbättrare i veckan

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 06:00 CET

Nu lanserar magasinet Heroes of Today ett nytt koncept på webben; Veckans hjälte. Varje vecka lyfter de fram någon som visar att EN person kan göra skillnad för en bättre och mer hållbar värld.

Veckans hjälte är ett koncept för att varje vecka lyfta fram en av de många hjältar som finns ute i landet. Den nya tidens hjältar, de som genom sitt engagemang för en bättre och mer hållbar värld inspirerar till förändring och får oss andra att tro på vår egen förmåga att göra något. Människor som visar ett EN person kan göra skillnad.

“Vi tror på att engagemang smittar av sig och att ju fler som kliver fram och gör bra saker, desto fler vill och vågar haka på. Allt startar med en person, men en persons engagemang kan ge många ringar på vattnet.” Magnus Åkerlind, ansvarig utgivare

Veckans hjälte kan vara allt från en gymnasieelev till en artist eller företagare/entreprenör. Det viktigaste är inte personen som sådan utan det hon eller han gör (eller har gjort). Det kan vara en engångshandling eller ett längre åtagande, med syfte att påverka och inspirera andra i en mer hållbar riktning, eller att driva igenom en förändring eller aktion som gynnar vår planet.

19-åriga Sissa Pagels är den första att få utmärkelsen Veckans hjälte.

”Vi saknade en förening här i Karlskrona för de ungdomar som ville engagera sig i miljöfrågor men inte göra det politiskt. Så vi startade GreenTeens, som är till för alla och fokuserar på det positiva.” Sissa Pagels, Veckans hjälte vecka 46

På sajten veckanshjalte.se kan man komma med tips på vem man tycker att ska bli nästa Veckas hjälte.

”Genom att kontinuerligt lyfta fram en person i veckan kan vi verkligen visa på mångfalden av människor som redan i dag agerar - och att ett engagemang för en bättre värld kan ske på hundratals olika sätt. Vissa engagerar sig för att de bryr sig om andra, vissa för att de bryr sig om sig själva, vissa för att de tjänar pengar på det och vissa bara för att det är så himla kul!” Magnus Åkerlind

Bakom satsningen Veckans Hjälte står redaktionen på magasinet Heroes of Today – magasinet om nya tidens hjältar. Heroes of Today kom ut med sitt första nummer september 2010. De har blivit utnämnda till “Årets Miljöhjälte 2010” av Världsnaturfonden WWF,  “Årets Eldsjäl 2010” av tidningen LEVA och vinnare i JCI Sweden’s TOYP 2011 (Ten Outstanding Yong Persons in the World).