Phaser

Nytt album från Social Ambitions - Kaah, Krunegård & Vince Clarke inspirerar mest

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 00:56 CEST

SOCIAL AMBITIONS andra album HUNGER är ute som limiterad CD och digitalt.

På plattan har duon hämtat desperation från det skeva 80-talet och klarhet från Vince Clarkes melodier. Det hörs inte minst i längtansfyllda "Feber" och det spralliga öppningsspåret "Berget". Inspiration från Kaah och Krunegård och att våga sjunga från hjärtat utan omsvep har gjutit mod och gett liv i texterna på det synthiga albumet.

Soundcloud: http://snd.sc/190gg7F
Spotify: http://open.spotify.com/album/3YQDDSQXS1e0uHoQZhjItp
iTunes: https://itunes.apple.com/se/album/hunger/id654981245

Hunger är en omfångsrik platta. Fem av låtarna är på svenska och fem på engelska. Olika stilar men med samma nerv och känsla rakt igenom.

Samplingar på tyska i "Herzschlagen" - och apokalypstrummor i avslutningsspåret "Hotet". "Skrämselhicka" som var den fösta singeln är närmast Norénsk i sin täthet och ångest kring misskommunikation och insikt. ”Hate is a Bottomless Pit” är en antirasistlåt som passar lika bra nu som vid tidigare vågor av främlingsrädsla. Tredje singeln Yoni Berlin är sensuell och dansant med en fråga om vad du egentligen tänder på?

Det finns lite fågelkvitter, housevibbar, falsettsång, gitarrer, powerballad och råsynth i plattan, det har inte sparats på krutet!

Albumet är hunger efter äkthet

BIO

SOCIAL AMBITIONS består av Anders Karlsson och Mikael Arborelius och bildades i Stockholm 2005

I oktober 2010 släpptes debutalbumet  ”Almost Gone” som fick fin kritik, hamnade på årsbästalistor i pressen och nominerades till Bästa Album i kategorin Synth på Manifestgalan.  Förra året 2012 släpptes EP:n ”Anticipation”. Tidigare singelsläpp är – Burning (2007), Innocence (2007), The Strip (2008), Do you want to go (2010), Commandments (2011). Se komplett diskografi på www.socialambitions.com/discography/

Kuriosa: i bandets begynnelse medverkade duon i SVT-serien “Lite som du” i det fiktiva bandet “Das Sterbhus” tillsammans med konstnären/musikern/artisten Niels Jensen.

Mikael och Anders har olika musikaliska bakgrunder men delar intresse och smak när det gäller ljud från analoga synthesizers. Anders har tidigare verkat som DJ, drivit klubb för elektronisk musik och indiepop samt varit medlem i bl.a grupperna Keyboard Cowboy och ASSID. Mikael har ett förflutet bl.a i synth/new romantic bandet Vienna samt medverkan som instrumentalist och pianist i en mängd olika band och sammanhang.

MER INFO

Musik och produktion: Social Ambitions

Omslag och design: BergerBerger, www.bergerberger.se

Mastring: Brian Hazard, Resonance Mastering, www.resonancemastering.com