Mike Florette Production

Debatt: All you need is love! Ranelid och arbetslivet

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2012 16:23 CET

En dag 2011 lyfte Christer Björkman telefonluren och slog numret till Björn Ranelid för att erbjuda honom en plats i melodifestivalen 2012. Björn tackade ja.

Christer Björkmans rekrytering av Björn till melodifestivalen medförde att han blev en del av arbetsplatsen och teamet med artister, producenter, tv-medarbetare med flera. På en arbetsplats skall alla kunna känna sig trygga, våga uttala sig och man förväntas vara kreativ och arbetsam. Det aldrig ok att kränka, mobba eller särbehandla någon på jobbet.

Björn framförde sitt bejublade nummer på scenen i Leksand den 18 februari och blev framröstad av TV-publiken att gå direkt till finalen i Globen.

Björn pratar om kärlek, det är hans huvudbudskap och likt en annan man med samma budskap för 2000 år sedan blir han korsfäst, dragen i smutsen på ett Golgata utan slut. Är det någonting vi behöver och vill ha mer av i vårt liv så är det kärlek.

Mobbning på arbetsplatser kostar, både mänskligt och i siffror. Undersökningar visar att 22000 människor slås ut från arbetslivet varje år på grund av mobbning. SCB har undersökningar som visar att fem procent av alla anställda, omkring 200 000 personer uppger att de blivit kränkta eller särbehandlade i någon form.

Särbehandlingen av Björn i svensk media och i det offentliga rummet är ett lågvattenmärke. Alla kan och får tycka vad de vill om ett melodifestivalbidrag men de personangrepp som Björn utsätts för saknar motstycke. Andra offentliga personer och artister som bettet sig oursäktligt, kränkande och samhällsfarligt har inte fått en bråkdel av den kritik som Björn fått utstå. Kränkningar är aldrig ok, det finns lagar som reglerar det:

Förolämpning – 5 kapitlet 3 § Brottsbalken

”Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.”

Hur kommer det sig att Björn provocerar till verbala övergrepp?
Precis som på arbetsplatser så är det rädslan för det ovanliga, okända och oväntade.

1. Björn uppfyller inte den stereotypa bilden av hur en man som är 60+ skall uppträda och se ut, om man inte är medlem av Rolling Stones.
2. Björn vågar säga att han är bra på det han gör. Ett stort no no på alla arbetsplatser där Jante har ett strypgrepp på många människor trots att vi skriver 2012.
3. Björn gör det som många andra drömmer om att göra istället för att bara prata om det.

Jag tycker att man skall låta en person vars enda budskap är att kärlek är bra få vara ifred.

Det som händer med Björn händer med människor på arbetsplatser varje dag, det som sker med honom inför öppen ridå är ett symptom på hur det ser ut på svenska arbetsplatser idag.

Vad har hänt med det offentliga rummet? Varför ropar ni så högt om det här?
Var är de upprörda rösterna om situationen i Syrien eller Sudan?

Den 28 februari skriver Björn ett öppet brev till Expressen där han meddelar att han funderar på att hoppa av finalen i Globen, säga upp sig från jobbet. Jag hoppas han stannar men jag förstår om han går.

Mike Florette företagsutveckling
Vår drivkraft är att bidra till andras framgång och utveckling. Vi vill få företag att bli välmående, få medarbetare att bli engagerade och utifrån kundens perspektiv hjälpa företag att skapa samarbetsvilliga team för att nå optimala lösningar. Vi vill få er att prioritera kunden samtidigt som medarbetare stimuleras och utvecklas i processen.

Vi jobbar med:

•Skapa samarbete-Nå mål!