LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Debatt om Turkiet och EU 22 april

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 11:20 CEST

Rösta 7 Juni och Utrikespolitiska Institutet bjuder in till en debatt om Turkiet och EU. Turkiet har genomfört omfattande reformer som starkt bidragit till landets utveckling. Fortfarande finns dock mycket kvar att göra innan kriterierna för ett EU-medlemskap kan anses vara uppfyllda. Debatten är den första i en serie inför valet till Europaparlamentet som arrangeras av Rösta 7 Juni.

Den 7 juni är det val till Europaparlamentet. Turkiet är ett kandidatland för medlemskap i EU och det är Europaparlamentet som avgör vilka länder som ska ingå i EU. Medverkar i debattpanelen gör Europaparlamentskandidaterna Fredrik Malm (fp), Ardalan Shekarabi (s) och Ella Bohlin (kd) samt Yasin Diken från Turkiska Ungdomsförbundet och Fenek Latif från Kurdistans Studentförbund i Sverige. Debatten modereras av Anders Hellner, Utrikespolitiska Institutet.

Vad tycker du? Vilka krav på mänskliga rättigheter och demokrati ska ställas på nya medlemsländer? Hur stort kan EU bli och vart går gränsen? Vi hoppas på en givande och dynamisk debatt och diskussion! Du som publik kommer kunna ställa frågor till panelen under debattens gång och skriftligt innan debatten startar.

Plats
Smedjan på Münchenbryggeriet, Söder Mälarstrand 47 i Stockholm. T-bana Mariatorget.

22 april

Tid
Debatten pågår mellan 18.00-19.30. Vi bjuder på kaffe och smörgås från 17.30 om du vill komma tidigare och mingla. Anmäl gärna i förväg om du kommer via mejl till emma.stark@lsu.se. Det går bra att komma även om du inte anmält dig innan.

Emma Stark
Kampanjledare Rösta 7 Juni
emma.stark@rosta7juni.se

Gustav Edman
Pressekreterare LSU
0733 - 800 870
gustav.edman@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 80 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.