arVya Förlag

Debatt på Almedalen: Är den svenska vården på väg att förfalla?

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 06:14 CEST

Måndagen 1 juli kl 16:00 bjuder vi in till seminarium och debatt mellan författarna av boken "Hjälp oss - en antologi om den svenska vårdens förfall", företrädare för Vårdförbundet samt framträdande landstings- och rikspolitiker. Är vården verkligen på väg att förfalla? I vad ligger problemet och går det att åtgärda?

- Med utgångspunkt ur patientsäkerhet- och arbetsmiljöfrågor samt frågor som rör vårdens styrning är jag intresserad av att veta hur vi å ena sidan kan vara världsledande i många aspekter inom vården men ändå inte klara av att tillfredsställa det mest basala säger Arvin Yarollahi, initiativtagare och redaktör till boken "Hjälp oss!".

Medverkar i diskussionspanelen gör bl.a. Pia Arndorff, vice ordförande i Vårdförbundet, Meeri Wasberg, riksdagsledamot och ledamot i socialutskottet (S) samt Nicklas Attefjord, sjukvårdspolitiker i Västra Götalandsregionen. Dessutom medverkar Birgitta Stålnacke, Monika Thelin och Elisabet Finné, samtliga medskribenter av antologin "Hjälp oss! - en antologi om den svenska vårdens förfall"

- Det finns mycket missnöje bland personal, drabbade patienter och anhöriga. Jag hoppas därför på en givande diskussion om hur vi kan gå vidare för att möta dagens liksom morgondagens utmaningar inom vård och omsorg säger Arvin Yarollahi.

Medverkande:

Meeri Wasberg - Riksdagsledamot (S), ledamot i socialutskottet

Eva Olofsson - Riksdagsledamot (V), ledamot i socialutskottet

Pia Arndorff - vice ordförande, Vårdförbundet

Nicklas Attefjord - ordförande Hälso- och sjukvårdsnämnd, Västra Götaland

Arvin Yarollahi - Läkare och initiativtagare till Vårdupproret - Moderator

Birgitta Stålnacke - Medförfattare och Sjuksköterska

Elisabet Finné - Medförfattare och Läkare

Kenneth Challis - Medförfattare och Läkare

Monika Thelin - Medförfattare och initiativtagare till Lapplandsupproret

Torbjörn Hammar - Medförfattare och anhörig

Plats: Visby Hamn, Skeppsbron 10 (vid glassbar)