North Chapter

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2015 10:35 CEST

Pressmeddelande 2015-08-25

Debutant först ut på Umeåförlaget North Chapter

Umeåförlaget North Chapter släpper nu sin första bok, av romandebuterande Umeåbon Mikael Holmberg. Drömfaktorn är en berättelse om en ung kvinnas sökande efter en mening med sitt nya liv i Umeås reklamvärld.

North Chapter är ett nystartat bokförlag i Umeå som ska ge ut både skönlitteratur och facklitteratur med norrländsk prägel. Förlagets önskan är att sprida goda historier, spännande berättelser och nya tankar som skapats här, där vi lever. Premiärsläppet för North Chapter är Drömfaktorn av romandebuterande Mikael Holmberg, med releasedatum den 23 september.

Om boken:

För 25-åriga Fredrika borde livet leka. Hon har precis flyttat in i en lägenhet i centrala Umeå och landat ett jobb på en växande reklam- och eventbyrå. Men det är flera faktorer som ställer till det för henne, en trasig storasyster, dilemman på jobbet, en gammal dam på en parkbänk och så killen som dyker upp mitt i natten.

Drömfaktorn är en roman om att bli vuxen på riktigt, våga gå sin egen väg och följa sina drömmar. Även om de känns ouppnåeliga.

Att som man skriva med en ung kvinna som huvudperson är normbrytande, och dessutom i en genre som ofta är förbehållen kvinnors tolkningsvärld. Men vi tycker att Mikael Holmberg är lysande i sitt porträtt av Fredrika. Modigt och jämställt, eller? Det kommer säkert att debatteras.

Mikael Holmberg är född i Kramfors 1982. Han bor i Umeå där han undervisar i svenska och engelska på högstadiet. År 2011 debuterade han med novellen Studenten i tidskriften Provins. Drömfaktorn är hans romandebut.

Förlaget bjuder in till stor boksläppfest på Rex festvåning onsdag 23 september. Där kommer även förlagets kommande titlar och författare att presenteras (se nästa sida).

• Tid: 23 september kl 19.00
  • Plats: Rex festvåning, Rådhuset Umeå
  • Vi bjuder på dryck och tilltugg.
  • DJ Peter Basun
  • OSA till anna@northchapter.se senast 18 september

För mer information, kontakta förläggare Anna Granlund:

anna@northchapter.se

www.northchapter.se

Kommande titlar på North Chapter

• I skuggan av ett geni av Anna Sundström Lindmark

Anna Lindmark Sundström är frilansjournalist och skriver här berättelsen om sin farfar, Alvar Lindmark, uppfinnaren och grundaren av det Skellefteåbaserade storföretaget Alimak. Boken är ett stycke svensk industrihistoria om en geniförklarad entreprenör. Den är också en personlig berättelse om anhöriga med psykisk ohälsa och sökandet efter en egen plats i en släkthistoria där vägarna gått åt vitt skilda håll.

• Skillnaden mellan lingon och blåbär av Annah Ovesson

En härlig feelgood-roman från inlandet med en allvarlig underton. Träffa Mia, hennes excentriska mor och så Elof, byns antihjälte, när de startar flyktingförläggning med bärplockning på schemat, för att acklimatisera 12 krigsdrabbade flyktingar. Kulturkrockar, kärlek och kreativt kaos utlovas.

• Snöängeln av Jakob Mjöbring

En actionspäckad kriminalroman i bitande kall Norrlandsmiljö. En serie mord bland de tyska biltestarna i Arjeplog tvingar polisen Katja Lyss från Umeå att pressa sig till det yttersta. Till sin hjälp har hon sin kollega och goda vän, psykologen Esmeralda Koll. Snöängeln är den första boken i snö-serien om Katja Lyss.

• Salongs i Norrland av Emil Åreng

Emil från beryktat hemliga baren Open/Closed i Umeå är en av världens bästa bartenders de senaste åren, med topplaceringar i många av de största tävlingarna. Till våren släpper North Chapter hans episka cocktail-bok. Ja, den kommer att vara klart annorlunda …

• Hemlig titel

Ett hemligt projekt med stor möjlighet till internationell framgång pågår just nu. Release under första halvåret 2016 ...

För mer information, kontakta förläggare Anna Granlund:

anna@northchapter.se

www.northchapter.se

North Chapter är ett nystartat bokförlag med Norrland som nisch som ger ut både skönlitteratur och facklitteratur. Kravet vi ställer är att du som författare bor och verkar i, eller skriver om, den norra delen av vårt avlånga land. Vi gillar ju denna del av Sverige och vill gärna bidra med att sprida goda historier, spännande berättelser och intressanta fakta härifrån.

Förutom bokutgivning ger vi skriv- och författarkurser och tar specifika skrivuppdrag.