Hoi Förlag AB

Debuterande författartrio skriver värmande och smart chick-lit på skånska

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2015 12:10 CEST

Att skriva en roman kan både vara utmanande och ta tid, tänk då att vara tre som ska samsas. Det är vad debutanttrion Lillemor Bruce, Monika Carnehult och Johanna Holm lyckats med nu när deras gemensamma Champagne på skånska nu är redo att möta sina läsare.

- Det var förvånansvärt enkelt att skriva tillsammans men en liten utmaning var att hålla en gemensam stil och ett gemensamt språk. Vi utnyttjade varandras olika personligheter för att förstärka bokens karaktärer, miljöer och känslor, berättar författarna.

Men det finns också många fördelar att vara ett gäng som ger sig i kast med att skriva en bok:

- Vi har alla tre tidigare påbörjat olika skrivprojekt, men aldrig kommit i mål. När vi var tre som skrev tillsammans slapp vi ångesten när skrivkrampen satte in. Istället kunde vi bara skicka texten vidare och tillbaka kom ett kapitel som fått en helt ny vändning.

Att veta att någon väntar på ett nytt kapitel var en sporre och inspirerade oss till att fortsätta skriva, säger de enigt.

Historien, som är en varm och välskriven chicklit med Lund och Skånes östkust som skådeplats berättar historien om den framgångsrika projektledaren Ellinor som visar sig ha ett ouppklarat förflutet som kommer upp till ytan i och med hennes fars plötsliga insjuknande och död.

Mer om författarna:

Monika Carnehult är född 1968 och bor i Lund där hon jobbar som kommunikatör. Under barndomen och tonåren älskade hon uppsatsskrivning och skrev åtskilliga dikter och noveller. Numera fylls byrålådorna mestadels av låttexter utan musik. Monika är född och uppvuxen i och utanför Lund, men hennes båda föräldrar kommer från Timmerboda-trakten, det vill säga landsbygden utanför Kristianstad. Som mamma till två handbollsspelande killar trivs hon med att tillbringa mycket tid i handbollshallar runt om i Skåne. Monika njuter gärna av ett glas bubbel ibland, promenader ute i naturen och av att sjunga i kör. Hon drömmer om att lära sig spela saxofon, kunna skapa musik till sina låttexter och designa ett eget klädmärke.

Lillemor Bruce, född 1963, jobbar som inköpare. Hon bor i Lund med familjen som består av man och tre barn. Hon har alltid haft författardrömmar och har påbörjat massor av skrivprojekt. De flesta är kasserade sen länge, men några ligger kvar och väntar i byrålådan. Lillemor har bott hela sitt liv i Skåne. Under barndomsåren tillbringade hon en vecka varje sommar i farmors stuga vid Vänern, en stuga som på många sätt liknar det hus som bokens Ellinor ärver. Lillemor njuter av att se solen gå upp, en bit mörk choklad och att cykla. Hennes motto är att alla kan göra verklighet av sina drömmar.

Johanna Holm, född 1983, jobbar med digital marknadsföring. Hon har alltid drömt om att skriva en bok och i byrålådan har hon kärleksdikter, 15 år av dagböcker och ett filmmanus i Jane Austen-stil. Hon bor i Lund men längtar efter ett hus vid havet. Johanna tillbringade sina barndomssomrar på Skånes östkust och har numera sin hängmatta i Yngsjö inte långt från bokens Timmerboda. Hon är utbildad kommunikatör och har en examen i svenska. Som student var hon aktiv i bl. a. Var GladSpexarna och Lundakarnevalen. Johanna drömmer om en egen tvättstuga, att lära sig surfa och att sätta på sig löparskorna igen.

För mer information, kontakt med författarna och för att beställa recensionsexemplar vänligen kontakta Marthina Elmqvist på: marthina@hoi.se al 0708-929594.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.