Blackstarfoundation

Declan de Barra - Sverigeaktuell i slutet av Mars.

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 11:19 CET

Mannen med den sanslöst stora rösten är återigen Sverigeaktuell. Denna gång för utgivningen av hans tredje soloalbum "Fragments, footprints and the forgotten" som släpps den 28e Mars via Svenska skivbolaget Blackstarfoundation (distribution genom Soundpollution).

Irländske Declan de Barra, som spelat med ett flertal mer och mindre kända band, däribland Australiska Clann Zu (G7 Welcoming commité, hem för bla Noam Chomsky, International noise conspiracy mfl)  och NIN (Roadrunner records) satsade för några år sedan på en solokarriär med den akustiska gitarren och sin röst som främsta vapen. Två skivor finns än så länge ute och den tredje är snart under utgivning. Avtal mellan Declan de Barra och svenska skivbolaget Blackstarfoundation knöts under 2008 och resulterade i utgivningen av Declans andra album "A fire to scare the sun" samt ett flertal framgångsrika turnér.

Tidigare albumet "A fire to scare the sun" fick väldigt positiv respons från Svenska medier:

5av5 av Anna Östman i Västerbottens Folkblad(som även placerade skivan 1a på 2008´s tio i top lista)
“PASSION”

4av5 av Anna Gustafsson i GROOVE
“Lite folk, lite flum, mycket fint. Det är musik för tedrickande, för livsfilosoferande och för tandläkarväder”

4av5 i Norra Västerbotten av Per Strömbro
“Declan de Barra behärskar den irländska traditionen att skriva hjärtskärande ballader med delikat utsmyckade ljudarrangemang av gitarr, cello och fiol.”

Declan de Barra föddes i den Irländska staden Waterford och har arbetat som professionell musiker sedan arton års ålder. Under 1980 talet tvingades han att emigrera till Australien från Irland på grund av fattigdom. Declan blev snabbt bekant med Melbournes musik och konstnärs scen. Tillsammans med några vänner startade de han bandet ”Non Intentional Lifeform” som snabbt började turnéra och så småningom gav ut en rad album på den erkända etiketten Roadrunner records. År 1999 efter NIL ’s splittring startade Declan upp gruppen Clann Zú som gav ut två stycken album på den Kanadensiska etiketten G7 Welcoming Committee,
bolaget och förlaget som gett ut musik och böcker med artister och författare som: Noam Chomsky, Howard Zinn, Propaghandi och Svenska International Noise Conspiracy.
2002 återvände Declan till Irland igen. Efter uppbrottet med Clann Zú 2004 började Declan utan att tidigare rört en gitarr spela och komponera verk på sitt nyfunna instrument. Med hjälp av kreativa vänner spelade Declan in låtar till vad som skulle bli debut albumet ”Song of a thousand birds”. Albumet gavs ut i både Europa och USA. Tyska boknings bolaget Griot agency hörde av sig och har sedan dess sett till att Declan har turnérat flitigt runt om i hela Europa på Folk festivaler, pubar, teatrar och Bibliotek.

Följande datum är nu aktuella tillsammans med bolagsvännerna Holmes och the Preacher & the Bear.

31 Sweden – Uddevalla- Mortens krog
01 Sweden – Göteborg - tba
02 Sweden - Vänersborg – Biblioteket
02 Sweden – Sandviken – Kungen
03 Sweden-  Umeå - Umeåopen - Hamnmagasinet
04 Sweden – Luleå – Föreningsgatan
05 Sweden – Umeå –kultur på Campus
06 Sweden – Jönköping - Insikten

Blackstarfoundation är ett alternativt skivbolag från Sverige som startade 1999. Hem för ett flertal olika artister och genres såsom: Atlas Losing Grip, Abandon, Pg.lost, Holmes, Declan de Barra, Jesaiah, the Preacher & the Bear, Meleeh, the Book of Daniel, Khoma, Toger Lou, Lasse Fabel, Araki.