Stockholm WineLab

Deetlefs Fairtrade Cabernet Sauvignon Merlot Shiraz

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2014 15:45 CEST

Deetlefs ligger i Breede river valley vilket inte bara är Sydafrikas snabbast växande vinområde utan även det område med mest produktion certifierat av Fairtrade. Sydafrika är det land där det finns flest Fairtrade-certifierade producenter. Deetlefs är det sedan 2011 för två av sina produktlinjer. De som går under namnet Deetlefs Winery och Rhytms of Nature.

Denna blandning av Cabernet Sauvignon, Merlot och Shiraz kommer från odlingar i Duitskloofbergen i Breedekloof. Deetlefs drivs av sjunde generationen och är Sydafrikas näst äldsta vineri i samma familjs ägo.

Deetlefs har etthundra hektar vingårdar, 60 procent för vitvinsproduktion och resten för rödvin. Man odlar flertalet, både gröna och blå, internationella druvsorter såväl som den sydafrikanska specialiteten Pinotage. Vingårdarna ligger på olika höjd och vinrankorna är planterade i en variation av marktyper. Skillnaderna i höjd och jordmån ser man enbart som en fördel och en av anledningarna till vinernas typiska stil. Dessutom skördar man druvorna vid olika mognad vilket även det bidrar till karaktär och komplexitet.

Vinmakaren Ferdi Vissers mål är inte att göra så kraftfulla viner som möjligt. Istället är siktet inställt på viner som avspeglar mark och klimat med nyansrikedom i fokus. I produktionen använder han sig av både nya och tidigare använda franska ekfat men låter inte vinerna domineras av ekfatskaraktär.

Doft: Omedelbart fruktig, örtig doft av mörka bär som med luftning utvecklar nyanser av cederträ, höstlöv och läder
Smak: Medelfyllig, generöst fruktig, harmonisk smak med väl inbäddad strävhet, karaktär av mörka bär och liten kryddighet.

Klicka här för högupplöst bild

Stockholm WineLab grundades i december 2009 av Jens Henricson, Magnus Lansman och Björn Olsson. Den unika kompetensmixen av produktkunskap, marknadsexpertis, brett kontaktnät och känsla för varumärkesstrategi och design har på kort tid gjort Stockholm WineLab till en kraft att räkna med i den svenska vin- och spritbranschen. Idag består Stockholm WineLab av fyra personer med unik kompetensmix på det centrala kontoret vid Kungsbroplan 1.
Mixen av starka producentvarumärken och unika produktkoncept utgör receptet för Stockholm WineLabs produktportfölj, där Patriarche, Crystal Head Vodka och Hälge är framgångsrika exempel.
Stockholm WineLab har en stark styrelse i ryggen, bestående av Systembolagets förra vice vd Barbro Ström, varumärkesstrategen Pelle Körberg och affärsjuristen Krister Azelius.
Lär känna Stockholm Winelab här.