BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Deichmann stödjer BRIS med kampanjen Trygga Barndomen

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 08:00 CEST

Skokedjan Deichmann lanserade igår kampanjen Trygga Barndomen i samarbete med BRIS. Kampanjen vill uppmana svenska folket att uppskatta barndomens vackra ögonblick och skänka en tanke till de barn och ungdomar som inte har någon att vända sig till. Alla pengar som samlas in går oavkortat till BRIS.

Med kampanjen Trygga Barndomen vill Deichmann uppmärksamma behovet av att behövande barn och ungdomar har någon att prata med. Målet är att samla in pengar till BRIS arbete för att öka tillgängligheten av BRIS telefonlinje 116 111, mejl och chatt. För varje krona som skänks, matchar Deichmann beloppet med motsvarande summa.

– BRIS är glada att inleda ett samarbete med Deichmann. Det ekonomiska bidraget är viktigt för BRIS verksamhet och Deichmanns kampanjsatsning når ut till en bred målgrupp, en väg att påvisa hur BRIS finns till för alla barn, säger Kattis Ahlström, BRIS generalsekreterare.

Kampanjen, som utgörs av en film som visas på www.tryggabarndomen.se, kommer att spridas i sociala medier via hashtagen #tryggabarndomen och delningar på Facebook. Trygga Barndomen kommer även att marknadsföras i Deichmanns 34 butiker runt om i Sverige.

– Att alla barn har rätt till en trygg barndom är en universell rättighet men tyvärr inte en självklarhet. Som Europas ledande skokedja är det viktigt för oss att ta ett socialt ansvar i de samhällen där vi är verksamma. Detta är en oumbärlig del av familjen Deichmanns filosofi. BRIS arbete är mycket viktigt för behövande barn och unga och vi är stolta över att kunna stödja dem, säger Christian Berger, Deichmanns Sverigechef.

Läs mer på www.tryggabarndomen.se, www.deichmann.com och på www.bris.se/aktuellt.

För mer information, vänligen kontakta:

Heléne Tibblin , Insamling och sponsring

070-160 88 33, helene.tibblin@bris.se

Eller:

Thomas Örnebjär, sponsorchef BRIS

070-160 88 28, thomas.ornebjar@bris.se

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se