Optimum Optik AB

* Goodwillavskrivningar uppgår till 0 (-0,4) MSEK
* Resultat efter skatt uppgick till 0,9 (-0,1) MSEK
* Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 4,4 (0,9) MSEK

Jämförelsesiffrorna, jan - juni 2002, speglar Optimum Optik´s verksamhet inklusive optikkedjan Glasögonmagasinet. Glasögonmagasinet såldes den 1 juni 2002. Jämförelsesiffrorna ovan har reducerats för perioden med omsättning för såld verksamhet 13,3 MSEK och resultat före goodwill på –0,1 MSEK och efter skatt på –0,5 MSEK.

Jämförelsesiffrorna har i delårsbokslutet korrigerats för genomfakturerade kostnader mellan franchisegivaren och franchisetagarna. Föregående år redovisades detta netto. Detta har inte medfört någon resultatpåverkan.

Verksamheten:
Optimums affärsmodell är att äga, driva och utveckla optikkedjor genom portföljstrategi. Portföljstrategin skall ge utrymme för utveckling av optikkedjor i skilda marknadssegment. Optimum är ett holdingbolag och verksamheten bedrivs i det helägda dotterbolaget Blic Franchise AB. Blic drivs genom ett utvecklat och starkt franchisekoncept.

Blics affärsidé är att erbjuda hjälp till bättre seende med marknadens bästa kombination av lågt pris, kvalitet, mode och tillgänglighet. Blic består idag av 34 butiker, varav 30 drivs genom franchising. Blic startades 1989 och omsätter, inklusive avgifter från de butiker som drivs genom franchising, ca 90 MSEK på årsbasis. Omsättningen mot konsument uppgår till ca 200 MSEK.

Verksamheten fortsätter att utvecklas enligt plan. Försäljningen, exklusive genomfakturerade kostnader, i Blic ökade med 11% under perioden jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen under perioden är god och överträffar branschens utveckling. Resultatutvecklingen under perioden motsvarar förväntningarna.

Marknad:
Optikmarknaden för perioden har ökat med 8 % i försäljningsvärde enligt SCB i löpande priser. Blic har mot konsument ökat sin försäljning med 16 % i värde under perioden jämfört med motsvarande period föregående år. Blic´s produktvärde till kunden har fortsatt öka jämfört med samma period föregående år samtidigt som marknadsandelarna ökat. Utvecklingen är tillfredsställande.

Utsikter:
Inga prognoser för 2003 eller för enskilda kvartal lämnas.

Finansiell ställning:
Perioden, jan – juni 2003 (6 mån)

Koncernen
Koncernens omsättning för perioden jan - juni 2003 (6 mån) uppgår till 45,3 (54,3) MSEK. I koncernen motsvarande period föregående år ingår omsättning från optikkedjan Glasögonmagasinet med netto 13,3 MSEK. Glasögonmagasinet såldes den 1 juni 2002. I omsättningen ingår även genomfakturerade kostnader med 5,8 (6,5) MSEK. Dessa medför ingen resultatpåverkan. Resultat före goodwill uppgår till 2,0 (1,1) MSEK (resultat såld verksamhet ingår med -0,1 MSEK). Rörelseresultatet efter goodwill uppgår till 2,0 (0,7) MSEK. Resultat efter skatt uppgår till 0,9 (-0,6) MSEK (resultat såld verksamhet ingår med -0,5).

Eget kapital uppgår till 23,5 (21,6) MSEK vilket ger 31,2 (30,1) % soliditet. Likvida medel uppgår per balansdagen till 2,2 (2,4) MSEK. Utrymme i checkkredit finns på balansdagen med 0,2 (1,4) MSEK. Resultat efter skatt per aktie uppgår till 0,05 (-0,04) SEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4,4 (0,9) MSEK. Kassaflöde från investeringar uppgår till –5,3 (4,4) MSEK. Kassaflöde från finansiering uppgår till – 0,2 (-3,5) MSEK. Periodens kassaflöde är –1,1 (1,8).

Moderbolaget
Moderbolagets omsättning för perioden jan - juni 2003 (6 mån) uppgår till 4,0 (2,8) MSEK. Resultat efter skatt uppgår till 0,2 (-3,9) MSEK. Eget kapital uppgår till 23,2 (20,1) MSEK vilket ger 42,2 % (38,1) % soliditet. Likvida medel uppgår per balansdagen till 1,6 (1,8) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 0,6 (-3,3) MSEK. Kassaflöde från investeringar uppgår till –0,6 (6,9) MSEK. Kassaflöde från finansiering uppgår till –1,3 (-1,9) MSEK. Periodens kassaflöde är –1,3 (1,8).

Moderbolaget har sparade skattemässiga underskottsavdrag på ca 76 MSEK. Ingen skattebelastning sker därför i koncernen. Uppskjuten skattefordran hänförlig till underskottsavdragen finns bokförd med 12 MSEK.

Aktieinformation:
Totalt antal utestående aktier i bolaget är totalt 16.014.590 B-aktier, samt 200.000 A-aktier.
A-aktierna är ej inregistrerade för marknadshandel. Genomsnittligt antal utestående aktier är för perioden jan – juni 2003, 16.014.590 B-aktier och 200.000 A-aktier (jan – juni 2002; 15.776.145
B-aktier och 200.000 A-aktier).

Inga utestående optionsprogram finns.

Styrelsen har bemyndigande från ordinarie bolagsstämma 2003 att kunna nyemittera högst 4.000.000 B-aktier. Bemyndigandet erhölls i syfte att kunna stärka bolagets finansiella ställning samt att delta i eventuella företagsförvärv. Hittills har styrelsen inte utnyttjat något.

Händelser under perioden:
Inga händelser finns att meddela.

Händelser efter perioden:
Styrelsen har i juli månad använt sitt bemyndigande från ordinarie bolagsstämma att lösa det konvertibla förlagslånet på 20 MSEK. Finansiering har skett med ett nytt långfristigt lån på samma belopp utan konverteringsrätt. Lånet är på marknadsmässiga villkor och löper t o m 2008-03-30.

Övrig information:
Delårsrapporter och Årsredovisningar finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.optimumoptik.se, eller kan beställas på följande adress, Optimum Optik AB (publ), Box 2061, 103 12 Stockholm. De kan även beställas per mail, info@optimumoptik.se

Delårsrapporten har ej granskats av bolagets revisor.

Övriga rapporteringsdatum:
Delårsrapport jan - sept (9 mån) 20 nov 2003
Bokslutskommuniké jan - dec (12 mån) 26 feb 2004

Optimum Optik AB (publ)
Sven Schelin, VD

För ytterligare information kontakta:

Mats Friberg, CFO tel 0707-726881
e-mail mats.friberg@optimumoptik.se

Sven Schelin, VD tel 0709-904905
e-mail sven.schelin@optimumoptik.se

Optimum Optiks affärsidé är att med ett nordiskt perspektiv äga, driva och utveckla optikkedjor genom portföljstrategi. Portföljstrategien skall ge utrymme för utveckling av optikkedjor i skilda marknadssegment.