Wayfinder Systems

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2007 09:44 CEST

(NGM:WAYF)

Användarbasen ökade med 182% till 949 000

· Nettomsättningen för årets första sex månader 2007 uppgick till 14,2 (11,6) MSEK, en ökning med 22%. Serviceintäkterna uppgick till 11,9 (6,6) MSEK, en ökning med 80%.

· Resultat efter skatt uppgick till -35,4 (-39,2) MSEK.

· Resultat per aktie uppgick till -2,58 (-3,16) SEK.

· Användarbasen ökade med 182% till 949 000 (337 000). Antalet betalande användare ökade med 98% till 109 000 (55 000).

· Efter periodens utgång har Wayfinder förvärvat det finska navigationsföretaget Navicore Oy.

· Efter periodens utgång erhöll Wayfinder två ordrar till ett sammanlagt värde uppgående till MSEK 39 med leverans och resultatavräkning under tredje kvartalet 2007. Vidare har avtal ingåtts med Airtel, Indiens ledande mobiloperatör, innebärande att Airtel kommer att sälja och marknadsföra Wayfinders tjänster på den indiska marknaden. Avtalet bygger bland annat på Wayfinders exklusiva 3-års kartavtal med MapmyIndia. Slutligen har, efter periodens utgång, Sony Ericsson påbörjat lanseringen av sin senaste Symbian-telefon, P1, där Wayfinders navigationspaket inkluderas som en del av kunderbjudandet på utvalda marknader.

· Förstärkt balansräkning. Under andra kvartalet genomförde Wayfinder en nyemission som tillförde bolaget 74,7 MSEK före emissionskostnader.

Om Wayfinder Systems AB
Wayfinder erbjuder kart-, vägvisnings- och GPS-navigeringstjänster för mobiltelefoner. Utifrån dessa grundtjänster, förser vi mobilanvändare med innehållstjänster som digitala cityguideböcker, trafikinformation, valutakonvertering och vädertjänst. Wayfinder har valt Tele Atlas digitala kartor därför att de är kompletta, precisa och alltid uppdaterade. Bland våra kunder finns ledande telefontillverkare och operatörer så som Telenor, 3, AT&T, O2, Vodafone, SFR, Pannon, Telefonica and A1. Produkterna säljs till slutanvändare både på den europeiska och amerikanska marknaden. Wayfinder har över 949 000 unika användare. Wayfinder är sedan den 21 oktober 2005 noterat på NGM Equity och har idag ca 90 anställda. För mer information, vänligen besök www.wayfinder.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Nilsson, VD, Wayfinder Systems
Tfn; +46 707 90 90 60
E-post; magnus.nilsson@wayfinder.com

Per Grönwall, CFO, Wayfinder Systems
Tfn; +46 8 555 176 00
E-post; per.gronwall@wayfinder.com

(För fullständig rapport se bifogad fil.)

Om Wayfinder Systems AB Wayfinder erbjuder kart-, vägvisnings- och GPS-navigeringstjänster för mobiltelefoner. Utifrån dessa grundtjänster, förser vi mobilanvändare med innehållstjänster som digitala cityguideböcker, trafikinformation, valutakonvertering och vädertjänst. Wayfinder har valt Tele Atlas digitala kartor därför att de är kompletta, precisa och alltid uppdaterade. Bland våra kunder finns ledande telefontillverkare och operatörer så som Telenor, 3, Cingular, O2, Vodafone, SFR, Pannon, Telefonica and A1. Produkterna säljs till slutanvändare både på den europeiska och amerikanska marknaden. Wayfinder har över 700 000 unika användare. Wayfinder är sedan den 21 oktober 2005 noterat på NGM Equity och har idag 75 anställda.