Sport Business Nordic

Deloitte presenterar Football Money League 2013 och gör analys av svensk fotboll på Fotboll&Pengar

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 12:42 CET

Revisions- och konsultföretaget Deloitte presenterar den årliga rapporten Football Money League 2013 och en analys av svensk fotboll vid Fotboll&Pengar. Presentationen inkluderar bl.a. klubbars intäktsfördelning från TV-rättigheter, matchdagar och kommersiella intäkter samt korrelationen mellan arenainvesteringar, intäkter, lönekostnader och sportsligt resultat.

Fotboll&Pengar
är en business-2-business konferens med fokus på de kommersiella frågor som driver fotbollsindustrin. I elva år har fotbollsindustrin samlats för att lyssna på presentationer kring aktuella ämnen, delta i paneldiskussioner och skapa nya kontakter med branschfolk.

Årets Fotboll&Pengar arrangeras på torsdagen den 21 februari 2013 vid Radisson Blu Royal Viking Hotel och samlar ca 80 deltagare från den Skandinaviska fotbollsindustrin.

I år representeras Deloitte av Andreas Frountzos (Manager, Deloitte Sport Business Group) och Erik Gozzi (Manager, Deloitte Sport Business Group) vid Fotboll&Pengar som kommer att presentera sin rapport ”Football Money League – Captains of Industry” och sin analys av svensk fotboll.

Deloitte Sport Business Group kommer presentera intressanta iakttagelser från den internationella scenen men samtidigt lyfta fram de viktiga utmaningar som är kopplade till den Skandinaviska fotbollsmarknaden. T.ex. Hur ter sig fotbollen jämfört med andra sporter och media aktiviteter, hur skapar man en stabil inkomstkälla under konjunktursvängningar, hur ska klubbledningarna utveckla sin organisation och följa upp sina verksamheter, och slutligen finns det fördelaktiga ägarstrukturer eller intäktsdelningsmöjligheter som bör ses över?

- Vi har både globalt och i Sverige erfarenhet av att arbeta som revisorer och konsulter åt fotbollsindustrin och har därför en bra insikt i de frågeställningar som klubbarna står inför. Därför är det viktigt för oss att presentera vår internationella rapport Football Money League vid årets Fotboll&Pengar och samtidigt bidra med iakttagelser om hur de internationella storklubbarna arbetar med dessa frågor, för att få idéer om hur man bör strukturera sin verksamhet för att skapa en hållbar verksamhet inom svensk fotboll, säger Erik Gozzi, Manager i Deloitte Sports Business Group.

Mer information om Fotboll&Pengar
Fotboll&Pengar är en årlig konferens riktad åt de kommersiella aktörerna i fotbollsindustrin som erbjuder informationsutbyte, diskussion och nätverkande. Normalt under denna heldagskonferens deltar ca 80 viktiga beslutsfattare spridda från fotbollsklubbar, arenarepresentanter, sponsorer, TV-bolag, agenter, advokater, förbund, sponsringskonsulter, eventbyråer och leverantörer. I samband med presentationerna och paneldiskussionerna så arrangerar vi nätverkspauser och utställningsmöjligheter. Läs mer om årets konferens och deltagande på www.sportochpengar.se.