Socialdemokraterna i Uppsala

Delseger för att rädda buss 801

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2012 16:00 CET

Alliansen i kollektivtrafiknämnden backar nu delvis kring indragningarna av buss 801. Det var under hösten som den moderatledda alliansen fattade beslut om att buss 801 till Arlanda bara skulle gå en gång i timmen och på sikt avvecklas helt. Socialdemokraterna, LO och fyra fackförbund startade en namninsamling för att rädda buss 801 till Arlanda. På bara två veckors tid innan jul samlades över 6000 namn in. I tisdags inleddes också en uppföljningskampanj för att samla in drabbade pendlares erfarenheter.

– Buss 801 till Arlanda är arbetslinjen. Att skära ner på den var ett dåligt beslut av alliansen. Fler turer vid peak-tider är en delseger men vi vill att alliansen ska erbjuda en lika god turtäthet som innan neddragningarna och återkalla beslutet om att linjen ska avvecklas, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

– Stödet bland Uppsalaborna för samhällsnyttig kollektivtrafik är bevisligen stort och det är uppenbart att alliansen tagit intryck av proteststormen. Vi kommer att fortsätta vår kampanj för att rädda buss 801 med målsättningen att alliansen inte bara rättar till sitt misstag halvt utan helt och hållet, säger Anita Berger, ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala.

Kontakt:
Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79

Anita Berger, ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala
Mobil 070-819 26 30

Rasmus Lenefors, politisk sekreterare (S)