Demando.se

​Demando har det techtalangerna vill ha

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2016 14:14 CEST

Duktiga utvecklare är hela tiden uppvaktade från olika rekryteringsbolag, trots detta blir det sällan en “perfect match”. Situationen har skapat en ljummen inställning från techtalangernas sida när det gäller att bli kontaktade av olika rekryteringsbolag. Situationen blir inte bättre av att rekryteringsbolagen sällan kan vara tydliga med vilket erbjudandet är och kan därför inte möta techtalangernas tydliga krav och förväntningar gällande utmaningar, företagsvärderingar och ersättningsnivåer. Resultatet blir att rekryteringbolagens kontakt ses som ett störningsmoment istället för att ses som ett spännande erbjudande om en ny framtid.

Demando arbetar idag med över 1 000 av Sveriges främsta techtalanger och fått unika insikter om denna stora suboptimering inom rekryteringsbranschen.

Robert Areno, VD för Demando säger, för dessa personer handlar det först och främst inte om att kunna hitta ett nytt arbete snabbt och enkelt. Deras situation är annorlunda och ett nytt jobb kan alla få inom techbranschen, men att hitta rätt jobb är svårare. Det vill säga det jobbet som möter de höga krav och förväntningar man kan ha när man har en eftertraktad kompetens. De allra flesta techtalanger har redan bra villkor där de befinner sig. För att vilja bryta upp från ett sådant läge måste erbjudandet vara klart och tydligt, samt innehålla en tydlig upplevelse av “nästa steg” i karriären. Med andra ord kan man vara ganska passiv som kandidat på en marknad som är allt annat än mättad på den kompetens man besitter.

Vad ska företagen då göra för att nå dessa kandidater? Givetvis skadar det inte att göra jobbsökandet smidigt och enkelt, men det är inte det som är receptet för att komma åt de passiva kandidaterna. Demando låter istället kandidaten designa sitt alldeles egna drömerbjudande. Därefter kan kandidaten vara så passiv den vill, dessutom kan kandidaten vara anonym tills dess den väljer själv att inte vara det.

Vi låter våra kandidater specificera vad som är viktigt för dom och vad som gör ett erbjudande intressant för just att de ska överväga att ta en ny anställning. Sen kan de invänta kontaktförfrågningar med villkor, förmåner och detaljer från potentiella arbetsgivare. Samtidigt får arbetsgivaren tidigt i dialogen information som är viktigt för att kunna veta om detta är rätt kandidat för dem. Lite som att bägge parter direkt lägger korten på bordet för, det skapar bättre möjligheter för att få fler vinnare, säger Robert. Detta spara också väldigt mycket tid för bägge parter och det är just det de handlar om. Det är så vi får bort suboptimering i form av oönskade telefonsamtal, matchningar med fel förutsättningar, intervjuer som redan från början var dömda att misslyckas. Tyvärr är det en ganska träffande beskrivning av dagens rekryteringsprocess inom techbranschen vilket vi genom Demando avser att ändra på, avslutar Robert med.