Miljöpartiet de gröna

DEMOKRATIRÖRELSE FÅR LUKASJENKO UR SPEL

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 15:52 CEST

Intensiteten i protesterna tyder på att diktatorns dagar snart kommer att vara räknade. Detta tror Lotta Hedström, ledamot i utrikesutskottet, Eva Goës, ordförande i Green Forum och Alexander Chamberland, språkrör för Grön Ungdom.

- Grannländer, EU och människorättsorganisationer har tydligt tagit avstånd från diktaturen samtidigt som de civila kontaktytorna ökat väsentligt. Förutsättningarna finns för att en korrupt regim ska kunna falla, säger Lotta Hedström.

- Våra mångåriga kontakter med oppositionen och den gröna rörelsen i Vitryssland kan ha bidragit till det självförtroende och det mod som demokratirörelsen har, säger Eva Goës.

- Sverige och EU borde inte enbart ge sanktioner till Vitryssland utan även framföra protester emot Rysslands stöd till förtrycket. Det krävs att alla demokratiska ledare gemensamt tar avstånd från diktaturen och stödjer de civila protesterna för en demokratisering av Vitryssland, säger Alexander Chamberland.

Kontakt: FÖR VIDARE INFORMATION:
Lotta Hedström, 070-340 63 67
Eva Goës, 070-671 03 51