Värnpliktsrådet

Demokratisk Försvarsmakt högt på agendan

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 07:48 CET

Han är en av de yngsta deltagarna på konferensen men representerar den kanske största personalkategorin i Försvarsmakten. Jesper Holm 19 år och ordförande i Värnpliktsrådet representerar Sveriges värnpliktiga på Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen 17-19 januari.

Då värnplikten läggs vilande sker en avdemokratisering i Försvarsmakten. Förordningen som ger de värnpliktiga rätt till medbestämmande på arbetsplatsen försvinner. Det gör även Värnpliktsrådet som genomför granskande förbandsbesök och Värnpliktsnytt, tidningen som kritiskt granskar Försvarsmakten. Vad allt detta ersätts med är oklart.

– Det viktigaste kravet som Sveriges värnpliktiga driver just nu är att framtidens rekryter och soldater ska få samma rätt till en demokratisk arbetsplats som människor i övriga samhället, säger Jesper Holm, ordförande i Värnpliktsrådet.

Folk och Försvars Rikskonferens syftar till att sprida aktuell information om säkerhetspolitik och försvar och att stimulera debatten om dessa frågor. Rikskonferensen är en viktig samlingspunkt för det säkerhetspolitiska Sverige. Den utgör en av de mest betydelsefulla arenorna för dagens försvarsfrågor och säkerhetspolitiska debatt.