Fältbiologerna

Demonstranter hindrade avverkning

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2012 07:20 CEST

På måndagsförmiddagen meddelade Nordkalk att de skulle börja avverka skog under dagen, vilket fick Fältbiologerna att reagera och ta sig dit så fort som möjligt. Väl på plats stod man med banderoller och rödmålade ansikten för att förhindra fortsatt avverkning.
- Det här naturområdet är helt unikt, säger Linn Andersson, Fältbiologerna. Det är inte acceptabelt att Nordkalk har fått tillåtelse att avverka skogen och göra ett kalkbrott här. Vi måste visa vårt motstånd!
Demonstranterna förde en dialog med skogsarbetarna varefter man valde att avbryta avverkningen och gå hem för dagen.
- Personalen på plats kändes tillmötesgående och förstående och vi erbjöd dem kakor,  säger Samuel Eiriksson, aktivist. Aktionen gick väldigt bra. Det känns som vi gör skillnad. Vi kommer att fortsätta att protestera så länge vi kan, fortsätter han.
Idag fortsätter protesterna.

Kontakt:

Linn Andersson

linn.andersson@faltbiologerna.se

Samuel Eiriksson

Bakgrund:
Fältbiologerna har sedan förra söndagen haft ett fredligt stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordklaks planer är oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området.
Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med vildmarkskaraktär som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra är också en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid.

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.