FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Demonstration i Paris till stöd för regimkritiska protester i Iran

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2019 05:54 CET

Svensk- och exiliranier, sympatisörer till iranska nationella motståndsrådet (NCRI), kommer att delta i en stor demonstration i Paris fredagen den åttonde februari till stöd för pågående regimkritiska protester i Iran.

Det folkliga upproret mot regimen startade för ett år sedan och växer för varje dag över hela landet med slagord mot prästerskapet i sin helhet.

Regimen har mött folkets fredliga protester med brutalt våld, godtyckliga arresteringar och avrättningar. De modiga iranier som idag trotsar regimens kväsning och som kommer ut på gatorna för att kräva ökade fri- och rättigheter hyser inga illusioner om reformer eller gradvisa förändringar inifrån prästerskapet.

En ny rapport från Amnesty International den 24 januari dokumenterar flera fall av godtyckliga arresteringar, tortyr och mord på demonstranter. Rapporten säger att iranska regimen arresterade över 7000 individer förra året och tillägger att 2018 var ett år av skam för iranska myndigheter.

Demonstrationen i Paris kommer att uppmana EU och internationella samfundet att stå med iranska folket och stödja deras frihetskamp för ett regimskifte och reala demokratiska förändringar i Iran.

Deltagarna kommer även att uppmärksamma Teheranregimens ökade terroristoperationer och spionage mot iranska regimkritiker, dissidenter och aktivister i Europa.

De kommer att framföra krav på att EU bryter sin skamliga tystnad kring Teheranregimens människorättsbrott och terrorism.

Demonstrationen kommer att uppmana de europeiska ledarna att samarbeta med USA för omedelbara åtgärder i FN i syfte att ställa prästerskapet och dess ledare till svars för systematiska människorättsbrott i Iran och terrorism utomlands.

Svensk-iranierna kommer tillsammans med andra exiliranier från Europa att visa sitt stöd för iranska folkets legitima motståndsrörelse, NCRI, och mana EU och internationella samfundet att erkänna den organiserade iranska oppositionskoalitionen som en hållbara demokratiskt alternativ till prästerskapets envälde.

Plats: Place Denfert-Rochereau, Paris

Tid: Fredagen, den 8 februari 2019, kl. 14:00

Media kontakt: Massud Kiani, 073 690 43 30

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran