Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén

Var: Sveavägen 68, socialdemokraternas förbundskansli

När: Onsdag 2 december kl. 14.00-15.30

Arrangör: Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén

Många upprördes över att Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i Aftonbladet kallade muslimerna det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget. Samtidigt har den socialdemokratiska politikern Nalin Pekgul under hösten hunnit med att kalla muslimerna i Rinkeby-Tensta för ”islamister”, ”extremister” och ”talibaner” och jämfört situationen i Rinkeby-Tensta med förtrycket mot svarta under 1950-talet i USA. Hon har framgångsrikt fått utrymme i tv och tidningar med sitt budskap om att ungdomarna i Rinkeby-Tensta hindras från att gå på diskotek och bära korta kjolar av mäktiga muslimska fundamentalister. Men i själva verket har ingen hindrats från att gå på diskotek och kvinnorna i Rinkeby-Tensta bär vilka kjolar dem vill. Ändå har medierna som ofta är fallet när det gäller muslimer helt okritiskt lyckats skapa något av ingenting.

Uppenbart har socialdemokraterna bestämt sig för rida på den antiislamska våg som sköljer över Europa sedan 11 september 2001 och har exploaterats av så skilda partier i Sverige som Sverigedemokraterna, Folkpartiet och Moderaterna. Men inget annat parti får så många gratisröster av svenskar med invandrarbakgrund som socialdemokraterna och därför är det i ännu högre grad vår plikt att göra våra protester hörda. Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén uppmanar alla svenska muslimer, svenskar med invandrarbakgrund och andra antirasister att sluta upp mot de rasistiska och antiislamska utspelen från socialdemokraterna.

Kom ihåg att minaretförbudet i Schweiz inte handlade om arkitektur utan var en attitydundersökning om muslimer. Resultatet visade med all tydlighet att hatet mot muslimer i Europa är i högsta grad verkligt och de är precis dem hatiska strömningarna i Sverige som Socialdemokraterna nu vill exploatera med hjälp av Nalin Pekguls fantasier om ”talibaner” och ”extremister”.

Är du också upprörd över att socialdemokraterna slagit in på den populistiska, etnopolitiska vägen som upprättar ett vi och dem. Stå då upp mot antiislam vare sig den kommer från (SD) eller (S). Demonstrationen hålls utanför socialdemokraternas förbundskansli på Sveavägen 68, t-bana Rådmansgatan nu på onsdag. Vi samlas på Konserthustrappan på Hötorget och vandrar därifrån kl. 13.30.

För mer information: fatima.doubakil@mmrk.org, tel 076-065 09 19