FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Demonstration mot Zarifs besök i Sverige

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2019 19:27 CEST

Svensk- och exiliranier, sympatisörer till Iranska nationella motståndsrådet (NCRI), kommer att protestera mot iranska regimens utrikesminister, Javad Zarifs besök i Sverige den 20-21 augusti.

Deltagarna kommer bland annat att uppmärksamma den förvärrade situationen för mänskliga rättigheter i Iran och varna för regimens spionage och terrorhot mot iranska dissidenter och demokratiaktivister i Sverige och EU.

Zarif representerar endast iranska folkets förtryckare, prästerskapets religiösa envälde med den högste ledaren, Khamanei. Han är högst delaktig i regimens terrorism, MR-brott och regionala aggressioner. Den 31 juli införde USA sanktioner mot honom med hänvisning till just detta.

Sveriges inbjudan till Zarif stärker regimens hand och ger prästerskapet en legitimitet som det inte har eller förtjänar.

Svensk- och exiliranier kommer att fördöma Zarifs besök i Sverige under tisdagens protestaktion. De kommer även att framföra krav på att regeringen och UD antar en beslutsam Iranpolitik som främjar mänskliga fri- och rättigheter i Iran, erkänner iranska folkets strävan för demokrati samt stödjer en demokratisk förändring i Iran genom folket och den organiserade oppositionskoalitionen, NCRI.

Tid: Tisdagen, den 20 augusti 2019, kl. 14
Plats: Mynttorget, Stockholm
Kontakt för media: 0705-192 868 eller 0736-904 330

För mer information, se FFFI:s pressmeddelande på Newsdesk, Iranier fördömer Zarifs besök i Sverige: https://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/iranier-foerdoemer-zarifs-besoek-i-sverige-2907158