FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Demonstration till stöd för de folkliga upproren i Iran

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 09:18 CET

Vi kräver att alla politiska fångar skall friges samt alla avrättningar stoppas!

Pressmeddelande                                                                                                       2010-02-09

Det iranska folket förbereder sig återigen för nya antiregim protester den 11 februari 2010, på årsdagen av den antimonarkistiska revolutionen 1979. Sympatisörer av det iranska nationella motståndsrådet (NCRI) och Folkets Mujahedin i Stockholm kommer att organisera en demonstration till stöd för de folkliga upproren i Iran.

Demonstranterna uppmanar det internationella samfundet och den svenska regeringen att verka för att de som tillfångatagits i de folkliga upproren friges samt att alla avrättningar av politiska fångar stoppas.

Demonstrationen i Stockholm är en del av en veckolång internationell kampanj, av sympatisörer av den iranska motståndsrörelsen i 15 olika städer i Europa, USA, Kanada och Australien.

Demonstrationerna anordnas samtidigt som de landsomfattande folkliga upproren i Iran nu har hållit på i mer än 8 månader. Upproren i Iran har ordentligt omskakat hela den iranska regimen och dess fundament.

Enligt Amnesty International har den iranska regimen gripit mer än 5000 personer sedan upproren bröt ut, många har misshandlats och torterats. Den 28 januari dömde den iranska regimen 11 politiska fångar till döden för inblandning i protesterna. De 11 personerna dömdes i skenrättegångar och anklagades för ”mohareb” (person som förklarar krig mot Gud). Två av de anklagade hängdes samma dag, representanter för mulla regimen har uttalat att de andra 9 anklagade personerna ska hängas inom kort.

Förenade Föreningar för ett fritt Iran, FFFI

Plats: Sergels torg – övanför