FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Demonstration till stöd för iranska folkets frihetskamp mot den religiösa diktaturen

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2011 00:57 CET

Folkliga protester med krav på prästerskapets avgång sprider sig i Iran, likt flera andra länder i regionen. Omvärlden kunde bevittna iranska befolkningens beslutsamhet att åstadkomma en demokratisk förändring trots massiva kraftåtgärder från den iranska regeringen och dess olika repressiva säkerhetsorgan.

Nya protester planeras i Iran på tisdagen, den första mars. Under måndagsnatten hördes omfattande rop från hustaken i Teheran och andra städer, där folk skanderar ”allah-o akbar (gud är stor)” samt ”Ned med Diktatorn” inför tisdagens protester.

Förenade Föreningar För ett Fritt Iran (FFFI) kommer således att anordna en manifestation på tisdagen, den första mars vid Mynttorget till stöd för och i solidaritet med de pågående folkliga protesterna i Iran med prästerskapets avgång. Vi kommer att uppmärksamma och protestera mot iranska prästerskapets brutalitet mot sin egen befolknings rättmätiga krav på ett inrättande av folkstyre i Iran.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran, FFFI, tar detta tillfälle i akt och uppmanar regeringen samt utrikesdepartementet att visa handlingskraft inför det drastiskt ökade antalet avrättningar i Iran, i synnerhet av politiska fångar, medan fredliga demonstrationer slås ner brutalt av prästerskapets repressiva organ.

FFFI anser att tiden för blott verbala fördömanden är sedan länge över och vädjar till regeringen att vidta konkreta åtgärder i form av sanktioner riktade mot de ansvariga för det brutala förtrycket i Iran.

Tid och datum: 1 Mars, 18:00

Plats: Mynttorget

Kontakt för press:

Massud Kiani 073-690 43 30

Mojtaba Fati, 070-777 33 83

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN, FFFI, är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran.