Röda Korset Lokalt

Den 22 september kan du börja göra skillnad

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2014 09:53 CEST

Att göra gott för andra, gör att du själv mår bättre. Hos oss kan alla bidra med något, stort som smått. Välkommen till Röda Korset i Norrköping.

Världsläget är minst sagt instabilt och miljontals människor befinner sig på flykt. En del av dem kommer till vår region. För dem, och andra människor i behov av stöd och hjälp, har Röda Korset i Norrköping funnits i 100 år. Vi har under alla år haft många fantastiska frivilliga med starkt engagemang i våra verksamheter. Nu vill vi möta nästa sekel med ännu mer energi för att kunna göra en ännu större insats. Därför behöver vi dig.

Den 22 september kl 17.30-19.00 är du välkommen till en informationsträff på Mötesplats Kupan Röda Korset Norrköping, Albrektsvägen 79-81. Här får du möjlighet att se vilken del av Röda Korset som intresserar dig och var du skulle vilja bidra med din tid och omsorg. Vi börjar med fika och efter det kan du gå runt och utforska våra olika verksamheter.

Vi har många olika verksamheter där vi behöver din insats. Några exempel:

-  Kupan: fina second hand-fynd av kläder, skor, tyger, möbler, böcker m.m.

-  Språkkafé: hit är alla välkomna som vill träna på sin svenska.

-  Flyktinggrupp: lyssna, stötta och bistå i ärenden gällande efterforskning, återförening, återvändande och resebidrag.

-  Läxhjälp: många barn och ungdomar behöver stöd med skolarbetet.

-  Första Hjälpen-grupp: beredskap på idrottsevenemang, konserter, mässor m.m., redo att genomföra allt från hjärt-lungräddning till såromläggningar och medmänskligt stöd.

Anmäl ditt intresse på plats, via vår webbsida eller skicka ett mejl till norrkopingskretsen@telia.com. Du kan också ringa 011-120 400. För övriga frågor kontakta vår ordförande Åsa Trygg, tel 076-319 4119, så får du veta mer.

Vi ser fram emot att träffa dig. Varmt välkommen!