KAMen Nordic AB

Den 8 maj samlas Sveriges bästa startups inom kultur och kreativa näringar i Lund.

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2019 15:10 CEST

Det handlar om att kora Sveriges vassaste startup i tävlingen Creative Business Cup och målet är att hitta de affärsidéer som har kraft att nå ut internationellt. Vinnaren går vidare till värdsfinalen i Köpenhamn där över 60 länder träffas för att tillsammans med coacher, investerare, industripartners och aktörer inom de kreativa näringarna rösta fram den Globala vinnaren 2019.

Som ett första steg samlas denna vecka ledande svenska och internationella aktörer inom de kreativa näringarna på Sveriges största startup event, Sweden Demo Day i Stockholm. Den 8 maj följer Sverige finalen av Creative Business Cup på Mejeriet i Lund tätt följt av världsfinalen 1-2 juli i Köpenhamn.

Konst och kultur är en viktig sektor som främjar inkluderande utveckling och den kreativa ekonomin har både kommersiellt och kulturellt värde; den opererar så att säga i spänningsfältet mellan konst och business. Men för att kunna växa och frodas långsiktigt, behöver vi ett starkt nationellt nätverk och en hållbar väg ut på den internationella marknaden. Nu tar vi kulturinkubatorer i Sverige det första steget på denna väg tillsammans, säger Martin Q Larsson, chef för Klump Kulturinkubator, Subtopia.

Den kreativa ekonomin är en betydande sektor till bruttonationalprodukten och den stimulerar innovation och kunskapsöverföring inom alla sektorer av ekonomin. Därför tycker jag att det är oerhört positivt när vår nya svenska partner, Xplot bjuder in kreativa startups till vårt globala nätverk och arrangerar den första svenska finalen för Creative Business Cup i Lund den 8 maj säger, Rasmus Wiinstedt Tscherning, Managing Director på Creative Business Cup.

För två veckor sedan togs ett historiskt beslut av EU. De kreativa näringarna ska i fortsättningen definieras som en egen bransch och inte som tidigare, ett policyområde.

Oavsett om det handlar om konst och hantverk, böcker, filmer, målningar, festivaler, sånger, mönster, digitala animeringar eller videospel, är de kreativa industrierna också mer än en bransch och sektorer med god ekonomisk tillväxt och potential. Kreativt arbete främjar också våra grundläggande rättigheter, som respekt för mänsklig värdighet, jämlikhet och demokrati, som alla är viktiga för att människor ska leva tillsammans i fred. Det ger uttryck för den mänskliga fantasin, att vara människa och sprider viktiga sociala och kulturella värderingar.

Detta känns som ett mycket viktigt steg och personligen tror jag att beslutet kommer att leda till nya samarbeten och spännande korskopplingar. Genom att etablera Creative Business Cup i Sverige och öppna upp ett forum för bred internationell samverkan är jag övertygad om att vi på sikt kommer att skapa både nya jobb och värde för samhället säger, Lars Mattiasson ansvarig för Creative Business Cup i Sverige.

Anmälan för deltagande till Creative Business Cup är öppen för alla entreprenörer som jobbar inom den kreativa näringen och de som använder kreativa processer i sin affärsmodell.

Exempel på kreativa näringar är: arkitektur, form och design, film, fotografi, konst, mode, litteratur, musik, scenkonst, måltid, spel och media, turism och besöksnäring samt upplevelsebaserat lärande.

Anmälan stänger den 17/4 klockan 24.00

KAMen Nordic AB och XPLOT arbetar med hållbara kreativa näringar. XPLOT är den svenska företrädaren för Creative Business Cup och Creative Business Network. Vi arbetar med värderingsdriven och hållbar affärsutveckling som också inkluderar entreprenören. Genom nätverk och mångårig erfarenhet utvecklar vi företag, personer och stöttar deras internationella resa.