Ztorm AB

“Den digitala revolutionen är här ” – Ztorm redovisar nyckeltal för 2010

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 12:42 CET

Stockholm, 2011-02-07 – Ztorm AB, en ledande B2B-tjänsteleverantör inom digital distribution för spel, film och ljudböcker, meddelade idag sina nyckeltal för bokslutsåret 2010.

• Antal sålda produkter: över 560 000 st (145 % ökning 2009/2010)
  • Antal kunder: över 325 000 (148 % ökning 2009/2010)
  • Förmedlat värde: över 30 miljoner SEK (160 % ökning 2009/2010)
  • Antal Ztorm-uppkopplade återförsäljare: 32 st
  • Antal titlar i Ztorms produktkatalog: över 8000 st
  • Antal produktägare i Ztorms produktkatalog: 152 st

”Den digitala försäljningen ökar markant, man skulle kunna säga att den digitala revolutionen är här, vi har facit i våra system. Under 2010 hanterade vi fler än 560 000 ordrar till över 325 000 konsumenter i Norden och Storbritannien genom våra återförsäljare. Den ökade försäljningen av produkter inom kategorierna pc/mac-spel och Video On Demand (VOD) visar tydligt marknadens vilja att konsumera nedladdningsbara och streamade produkter. Starten på det nya året fortsätter att överträffa våra förväntningar”, sa Anders Emblad, vd för Ztorm AB. ”Vår tillväxt under föregående år var mycket tack vare en återkommande konsumentbas, något vi ser mycket positivt på inför 2011. Vi har under senare delen av 2010 undertecknat avtal med ett antal nya återförsäljare och vi kommer att dubbla vår konsumenträckvidd under de kommande månaderna.”

Ztorm har investerat i utökad kapacitet för att vara förberedd inför den förväntade tillväxten under året, och kommer även att lansera nya tekniska lösningar under de kommande sex månaderna. ”Vi kommer till exempel att lansera vår uthyrningsmodul för pc-spel under kvartal två eller tre i år, något vi har arbetat hårt med de senaste månaderna”, fortsatte Emblad.

Under det kommande året kommer Ztorm att öka sin tillväxt utanför Norden, ett flertal återförsäljare i nyckelterritorier runt om Europa står redan i startgroparna. ”Vi har bara skrapat på ytan på den globala marknaden, vi har sett att den lösning vi kan erbjuda är extremt konkurrenskraftig, även utanför Norden. Ökad efterfrågan från konsumetledet och vidare utbyggnad av bredbandshastigheterna i övriga Europa lovar gott för digital distribution inom de närmaste åren”, sa Emblad. ”Vi kommer att presentera nya Ztorm-uppkopplade återförsäljare och tekniska lösningar inom de närmaste veckorna och månaderna.”

För vidare information, vänligen kontakta:

Affärskontakt: Anders Emblad, vd, +46 8 5000 46 58, emblad@ztorm.com

Presskontakt: Maeva Sponbergs, +46 8 5000 83 02, pr@ztorm.com

###

Ztorm is a leading service provider of digital distribution for movies, games and audio books. The company provides a full service platform, offering Publishers and Retailers a cost effective way to deliver digital goods to customers over the Internet. Ztorm's services range from fully integrated API solutions to campaign stores developed for customer loyalty programs. The services include hosting & bandwidth, DRM (copyright protection), maintenance, support, sales reporting & statistics, payment and development of customized solutions. For more information, visit http://www.ztorm.com

Ztorm’s customers include noted retailers such as: CDON.com, telia.se, telia.fi, Gamestation.co.uk, Spaceworld.no, discshop.se, webhallen.se and Coolshop.dk.

Ztorm AB is owned, among others, by the Sixth Swedish National Pension Fund (the Sixth AP Fund).http://www.apfond6.se/en/