Sundance Wines AB

Den eleganta sherryn La Janda Fino lanseras på Systembolaget lagom till hösten

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 10:00 CEST

Den 1:a september lanseras La Janda Fino från den ansedda producenten Álvaro Domecq i Sverige för första gången. Detta är en ljus och smakrik sherry som har fått bästa recensioner av vinkritiker runt om i världen. Sherryn skall avnjutas välkyld antingen som det är eller tillsammans med tunt skivad Pata Negra skinka eller varför inte till en smakrik skaldjursrätt med medelhavsinfluenser.

La Janda Fino är en sherry gjord till 100% på Palominodruvan. Druvorna plockas från ett antal olika vingårdar i landskapet runt om staden Jerez med den gemensamma nämnaren att jordmånen är mycket kalkrik, vilket är en nyckelfaktor för att få fram en mineralrik stil på viner med hög kvalitè. Vinstockarna har en genomsnittlig ålder på 30 år.

Efter skörd, pressad druvorna försiktigt och denna första druvmust (primera yema) är början på vad som slutligen blir La Janda Fino. Druvmusten förs sedan över till ståltankar där de jäses till en alkoholhalt på ca 11-12% och därefter förs vinet över till ekfat.

När vinet har fyllts i ekfaten så sker en genomgång och provning av samtliga fat och ett första urval görs baserat på vinets kvalitet. De bästa faten markeras med ett enkelt kritstreck och fortifieras sedan till 15% alkoholhalt. Samtliga fat är 500 liter i storlek och gjorda av amerikansk ek. Faten fylls endast till 5/6 för att ge plats för den jäst (flor) som bildas ovanpå vinet och som är den mest avgörande faktorn för sherryns slutgiltiga smak. Florlagret lägger sig som ett skynke över vinet och skyddar det från en för kraftig oxidering och bidrar samtidigt till att ge vinet dess speciella karaktär.

Sherryn lagras enligt Solerametoden där man lagrar sherry i olika åldrar upp till tre år på ekfat. Vid varje buteljering som görs så tar man sherry från de äldsta faten och för sedan över sherry från de yngre faten. Genom denna blandning av äldre och yngre sherry så säkerställer man att sherryn alltid får samma genomsnittliga lagringstid och smakprofil.

Fino är per definition en ljus och torr sherry med mycket frisk smak och toner av mandel. Ordet fino betyder elegant, vilket är en ypperlig beskrivning av denna sherrytyp. La Janda Fino lever verkligen upp till namnet, detta är en torr sherry med jästig karaktär och med tydliga toner av nötter, äpple och citrusskal.

Det är en lång och mödosam process att göra La Janda Fino, men den är väl värt att vänta på. Till denna ypperliga sherry så passar det utmärkt att servera hjärtmusslor med chili och vitlök, kokta i lite fino, se receptet nedan:

Hjärtmusslor, med chili och vitlök (4 pers.)

1 kg hjärtmusslor

2 st charlottenlök

1 st röd chili

2 st vitlöksklyftor

1 dl La Janda Fino sherry

Olivolja, svartpeppar och salt

Värm olivoljan och fräs charlottenlök, chili och vitlök hastigt. Lägg i hjärtmusslorna och sherryn och låt puttra i några minuter tills musslorna har öppnat sig (ta bort de musslor som fortfarande är stängda). Salta och peppra efter egen smak och häll upp i en serveringsskål. Ringla olivolja över musslorna och servera gärna med en baguette.

Fakta om La Janda Fino

• 100% Palomino från Jerez, Spanien
  • Alkoholhalt: 15,0%
  • SB Art nr 95119-02
  • Pris 60 kr, 37,5 cl
  • 2 800 flaskor lanseras
  • Lanseringsdatum 2012-09-01

Familjen Domecqs historia i sherryvärlden går tillbaks till början av 1800-talet då familjen började producera sherry. De var i många år exklusiv distributör till det spanska hovet och var ledande i kommersialiseringen och exporten av sherry runt om i världen under större delen av 1800 och 1900-talet. I mitten av 1990-talet såldes företaget och inkorporerades i spritföretaget Allied Domecq. Álvaro Domecq beslutade dock 1999 att återigen knyta familjenamnet till sherrytraditionen genom att köpa den äldsta bodegan i Jerez för att skapa Bodegas Álvaro Domecq. Han döpte detta projekt till "Nacer de Nuevo" (födas på nytt).

_______________________________________________________________

Sundance Wines är ett ungt, innovativt företag som importerar, säljer och marknadsför vin. Målsättningen är att Sundance Wines skall bli en ledande leverantör till Systembolaget genom att alltid leverera högkvalitativa drycker till rätt pris.

Företaget är ett dotterbolag inom Domaine Wines Nordic koncernen som idag bedriver importverksamhet i Norden genom bolagen Domaine Sverige och Domaine Finland.