Björksavsprodukter i Åre AB

Den jämtländska mousserande drycken Savä och Ovikens Ost reser i dagarna ner till Stockholm för att avsmakas vid Nobelfestligheterna den 10 dec.

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 12:03 CET

Nobelpristagare, internationella forskare från hela världen, kungafamiljen, diplomater, representanter från politik och näringsliv och speciellt inbjudna gäster ska i anknytning till Nobelfesten få möjlighet att avsmaka två av jämtlands delikatesser.  Det är efterdyningar av CNN-reportaget i somras och framgången för Sav™ internationellt som skapat intresset för produkten. Ovikens Ost har också blivit inbjuden för att komplettera den unika smaken hos drycken och skapa en helhet i smakkaraktären.  Dessa två produkter gifter ihop sig på ett fantastiskt sätt menar bla  representanter från det Svenska Kocklandslaget.

Producenterna själva har möjlighet att servera och berätta historien bakom produkterna och på så sätt marknadsföra Jämtland och livsmedelsförädlingen i regionen.

”Det är ett utmärkt tillfälle att få marknadsföra jämtländska produkter och smaker i ett detta fantastiska sammanhang menar Peter Mosten skaparen och grundaren till Sav™. Detta är en bra uppvärmning inför Världsutställningen i Shanghai nästa år”.

Ovikens Ost och Sav har skapat stort intresse när smakerna tillsammans prövats i olika sammanhang. Kristina Åkermo, Ovikens Ost menar att det är kul att småskalig livsmedelsförädling i Sverige och jämtland i synnerhet, får möjlighet att vara med på den ”stora scenen”.

Nobel NightCap arrangeras av Karolinska institutet på uppdrag av Nobelstiftelsen och sker i direkt anslutning till Nobelfesten. www.nobelnightcap.se

För mer info kontakta:

Björksavsprodukter i Åre AB