Nigabs pressrum

Den klassiska Rhôneproducenten Domaines Paul Jaboulet Aîné är nu tillbaks med bravur. Efter att nya ägarfamiljen Frey tagit över har kvalitén höjts till forna dagars nivå.

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2011 15:39 CEST

Maison Paul Jaboulet Aîné är ett av Frankrikes mest prestigefulla vinföretag och producerar några av Rhônedalens mest klassiska viner, där deras ”Hermitage La Chapelle” anses vara ett av världens bästa viner. Vinhuset Jaboulet grundades 1834 av Antoine Jaboulet och ägs idag av den schweiziska familjen Frey. Caroline Frey är utbildad oenolog och är ansvarig vinmakare i företaget. Familjen har även ägarintressen i Champagne och Château La Lagune klassat som 3:e Grand Cru i Bordeaux.

Nyheter i beställningssortimentet

Parallèle 45 blanc 2010
Detta vin har fått sitt namn från den 45:e breddgraden som ligger några kilometer från Jaboulets vinkällare. I byn Pont de l´Isère finns ett monument som symboliserar denna linje med inskriptionen ”Här börjar södern”. Vinet har haft sitt namn sedan början på 50-talet.
Druvsammansättningen är 50% Grenache blanc, 20% Marsanne, 20% Viognier och 10% Bourboulenc. Jordmånen är sandrik. Vinet är lagrat 2 till 3 månader varav 50% på använda ekfat. Aromatisk och fräsch med smak av päron, persika och citrusfrukt.
Ett vin att drickas nu eller inom ett par år.
Art nr 70005-01
99 kronor

Crozes Hermitage Les Jalets blanc 2009
Druvorna kommer från kontrakterade odlare men vinifieras av Jaboulet. 100% Marsanne som skördas för hand. Snabb pressning för att minimera oxidering. Ett balanserat vin med lätt rostade toner som kommer ifrån lagringen på jästfällningen i faten.
Smak av mogna aprikoser, honung, frisk syra och mineralton.
Art nr 70040-01
149 kronor

Crozes Hermitage Les Jalets rouge 2008
Namnet Les Jalets kommer ifrån det gamla franska ordet som betyder grus. Här har vi således väldränerade grusjordar. Druvorna kommer från egen vingård samt från kontrakterade odlare. 100% Syrah. Vinstockarna är 25 år gamla och efter skörd har druvorna genomgått traditionell vinframställning. Vinet har lagrats på använda fat. Ett medelfylligt vin med smak av röda bär, animaliska toner, svartpeppar, frisk syra och balanserade tanniner.
Art nr 70292-01
149 kronor

Gigondas Pierre Aiguille rouge 2007
Druvsammansättningen är 80% Grenache, 10% Syrah och 10% Mourvedre. Gamla vinstockar med en ålder på 40 år ger ett vin med bra koncentration. Breda, terrasserade odlingar där jordmånen består av stenig röd lera. Traditionell vinifikation. Vinet har lagrats 6 månader på använda ekfat. Medelfylligt med smak av mogna körsbär, fikon, svartvinbär, örter med balanserade tanniner.
Art nr 70044-01
169 kronor

Châteauneuf du Pape  Les Cèdres rouge 2007
Utan tvekan en av det mer kända vinområdet i Frankrike, med anor tillbaks till 1300-talet.
Druvsammansättningen i detta vin är 75% Grenache, 10% Syrah, 10% Cinsault och 5% Mourvedre. Gamla vinstockar med en ålder på 45 år ger ett vin med bra koncentration. Jordmånen är mycket stenig, huvudsakligen bestående av grus, sand och röd lera. Traditionell vinframställning. Vinet har lagrats 12 månader på använda ekfat. Medelfylligt med smak av mogna körsbär, lakrits, läder, örter och med ett tydligt kryddigt avslut.
Art nr 70616-01
259 kronor

Crozes Hermitage Domaine de Thalabert 2007
Den äldsta vingården i appelationen Crozes Hermitage. Har tillhört familjen sedan 1834.
100% Syrah,som noggrant selekterats. Gamla vinstockar med en ålder på 40 till 60 år. Jordmånen består av små runda stenar som lagrar värme under dagen som sedan kommer druvorna tillgodo, vilket ger optimal mognad. Traditionell vinframställning. Vinet har lagrats 12 månader på använda ekfat. Intensiva, komplexa smaker med animaliska toner, mörka bär, mineral, ceder och en lång balanserad avslutning.
Stor lagringspotential, upp till 20 år.
Art nr 70808-01
259 kronor
OBS! Lansering 1 juli

Côte Rôtie  Les Jumelles 2007
Ett av de äldsta vinområdena i Frankrike med anor från romartiden. Sägnen berättar också att under medeltiden delades området upp mellan Seigneur Maugirons två döttrar, den ena blond och den andra brunett. Därav Côte Brune och Côte Blonde.
Detta vin innehåller 100% Syrah som skördats för hand och noga selekterats. Vinstockarnas ålder varierar mellan 15 och 40 år. Rankorna växer på extremt, branta terrasser där jordmånen består av granit, med ett lager av kalksten. Traditionell vinframställning. Vinet har lagrats 12 månader på ekfat, varav 20% ny ek. Eleganta, delikata smaker av viol, svartvinbär, ceder med en lång harmonisk avslutning.
Stor lagringspotential, upp till 15 år.
Art nr 70681-01
449 kronor

För mer information:

Heléne Hjort
PR - Vin
helene@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.