InfoTorg AB

Den minskande flyttrenden håller i sig under första kvartalet 2009

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 11:05 CEST

Stockholm 2009-04-22: Under 2009 års tre första månader har antalet flyttar rasat med i snitt 6,5 procent, detta visar färska siffror* från informations- och upplysningsföretaget InfoTorg. Den största skillnaden hittills syns i mars 2009, då antalet flyttar minskade med 7,5 procent jämfört med samma månad 2008. Totalt sett flyttade 20 000 färre personer under första kvartalet i år jämfört samma period förra året.

Om man jämför per dag var det 5 procent färre som flyttade under första kvartalet i år jämfört med första kvartalet 2008. I mars månad ser man den mest markanta differensen; under mars 2009 flyttade nämligen 7,5 procent färre än mars 2008.

Kvartal 4 2008 jämfört med Kvartal 1 2009

En jämförelse som ligger närmare i tid är sista kvartalet 2008 och första kvartalet 2009. Jämför man snittet per dag för dessa kvartal var det 11 procent färre som flyttade i år jämfört med oktober-december i fjol och sett till en klumpsumma per kvartal landar skillnaden på att hela 13 procent färre flyttade under första kvartalet i år jämfört med sista kvartalet 2008.

* Statstiken är baserad på uppgifter från Statens person- och adressregister (SPAR) och gäller de personer som har ändrat sin folkbokföringsadress inom Sverige hos Skatteverket. Den baseras på ett genomsnittligt värde av antal flyttande personer per dag under en given månad multiplicerat med antal dagar den aktuella månaden.

För mer information, vänligen kontakta:

Patrik Attemark

VD, InfoTorg

Tfn 08-738 50 82

patrik.attemark@infotorg.se

För statistiska frågor, vänligen kontakta:

Ulrika Engdahl

Marknad, InfoTorg

Tfn 08-738 51 23

ulrika.engdahl@infotorg.se

Om InfoTorg

InfoTorg är idag Sveriges ledande leverantör av affärs- och beslutskritiska upplysningar. Företaget tillhandahåller ett omfattande utbud av information från officiella källor om företag, personer, fastigheter, fordon och juridik.

InfoTorg AB har sitt huvudkontor i Stockholm och ingår i Bisnode-koncernen, ägt sedan 2005 till 70% av Ratos och till 30% av Bonnier AB.