Miljöpartiet Stockholms stad

Den moderatledda majoriteten väljer rör framför studentbostäder

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 08:34 CET

Trots att den moderatledda majoriteten bara byggt ett drygt hundratal studentbostäder under mandatperioden säger man nu nej till att bygga nya studentbostäder i Skarpnäck. Både förvaltningen och Miljöpartiet är överrens om att den anvisade platsen skulle passa bra för studentboende.

- Det här är ett väldigt märkligt beslut. Den moderatledda majoriteten har lovat 4400 studentbostäder till 2014 men hittills bara byggt ett drygt hundratal. Nu väljer man att prioritera en rörfirma istället för att bygga fler studentbostäder, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

- Det här är ett medborgarförslag som både Miljöpartiet och förvaltningen stödjer. Det finns ingen annan slutsats att dra än att studentbostäder inte är en prioriterad fråga för den moderatledda majoriteten. Det är mycket snack och lite verkstad, säger Ewa Larsson (MP), vice ordförande i Skarpnäcks stadsdelsnämnd.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm