Oriflame Cosmetics

Den naturliga familjen har blivit större!

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 16:35 CEST

Ecobeauty-serien lanserades i början av 2012 och bestod då av dag –och nattcreme, ögoncreme, samt foundation. Nu introducerar Oriflame också handcreme och showergel för den miljömedvetne. Ecobeauty en etiskt och naturligt certifierad skönhetsserie som är certifierad av fyra oberoende organisationer. Oriflame var först i kosmetikbranschen med produkter med så många ekologiska certifieringar.

Nu kan du få allt - hög kvalitet, naturliga och säkra produkter med låg miljöpåverkan och som samtidigt ger effektiva resultat varje gång du använder dem.

Serien är anpassad för alla åldrar och hudtyper. Alla hudtyper behöver fukt oavsett vilken hudtyp man har. Formulan är lätt och absorberas snabbt upp av huden och är helt fri från parabener och mineraloljor.

Oriflame Ecobeauty Hand Creme är en handcreme som ger omdelbar näring med Fairtrademärkt ekologisk kokosolja och Fairtrademärkt sheasmör. Den har en mjukgörande effekt och skyddar huden mod skadlig miljöpåverkan. Innehåller återfuktande ekologisk glycerin och mineral UV-filter. Innehåller 75 ml.

Ordinarie pris: 75 kr

Oriflame Ecobeauty Shower Gel är en fuktgivande duschgelé med milda och mjukgörande tensider som härrör från växter. Ekologisk glycerin, ekologisk Fairtrademärkt socker kombineras med en naturlig och lätt doft som lämnar dig återfuktad och uppfräschad. Innehåller 200 ml.

Ordinarie pris: 115 kr

De fyra certifieringarna

Fairtrade skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklings-länder att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor samt främjar miljöhänsyn. Fairtrade är helt enkelt en etisk märkning som bl.a. innebär att odlare och anställda får bättre betalt, möjlighet att organisera sig och sälja på en internationell marknad.

Vad innebär Fairtrade för dessa odlare?

Samarbetet innebär att utöver den vanliga betalningen av minimipris och Fairtrade-premie till odlarna så bidrar Oriflame med extra pengar som t.ex. kan användas till investeringar i deras lokalsamhällen och till att förbättra produktivitet och kvalitet. Precis som med den vanliga Fairtrade-premien så används dessa extra pengar enligt en demokratisk process och enligt odlarnas egna önskemål.

Varifrån kommer Oriflames Fairtrade ingredienser?

Kokosoljan kommer från Kerala i Indien och sheasmöret kommer från ett kvinnokooperativ i Burkina Faso.

ECOCERT garanterar att naturliga ingredienser använts så långt det är möjligt och att användning av ingredienser från ekologiska odlingar främjas. Man använder ingredienser där mer än 95% av ingredienserna måste vara från naturligt ursprung. Ecocert standarden följer och arbetar i linje med EU: s regelverk. Ecocert innebär också att alla certifierade produkter är av högsta kvalitet och har full spårbarhet av råvaror.

FSC (Forest Stewardship Council) intygar att pappret kommer från skogar som sköts på ett ansvarsfullt sätt samt att träden som använts för att framställa kartongen kommer från hållbart och godkänt skogsbruk, det vill säga ett skogsbruk som tar hänsyn till människor och miljö. Oriflames ansvarstagande sträcker sig emellertid längre, vi har som företag beslutat att alla våra nya förpackningskartonger nu ska vara FSC certifierade.

VEGAN intygar att produkten är fri från ingredienser som härrör från djur samt att produkten inte testats på djur.

För mer information, bilder och produktprover, vänligen kontakta:

Therese Olsson, PR & Produktchef

Oriflame Cosmetics AB

E-post: therese.olsson@oriflame.com

Mobil: 076 - 542 24 73

Om Oriflame

Oriflame Cosmetics grundades i Sverige 1967 av Jonas och Robert af Jochnick och deras vän Bengt Hellsten. Idag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder och en omsättning på omkring 1.5 miljarder euro om året. Oriflame har ett brett produktutbud av innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3.6 miljoner oberoende konsulenter. Respekt för medmänniskor och natur är en viktig del av företagets kultur. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är bland annat medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Läs gärna mer om Oriflame på oriflame.se