Senea AB

Den nya elnätsterminalen är nu leveransklar

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2004 16:21 CEST

Andra generationen av den elnätskommunicerande terminalen är nu färdigutvecklad.

Förutom att försäljningspriset är reducerat har även tekniken förfinats för att uppnå ännu bättre kommunikationskvalitet. Tekniken är dessutom helt kompatibel med tidigare levererad infrastruktur och har en direkt potential av ca 600 000 mätpunkter till dessa system.
Produkten är utvecklad dels för att kunna levereras som en separat enhet och dels för att integreras som en färdig funktion i olika mätartillverkares elmätare. Först ut är den separatmonterade terminalen och senare i höst kommer även mätartillverkare att kunna erbjuda den nya tekniken integrerad i sina elmätare.
Marknaden för insamlingssystem uppgår till 5,2 miljoner mätpunkter fram till juli 2009 och de flesta nätbolag har nu påbörjat utvärdering av system för att hinna genomföra införandet av fjärravläsning.
Seneas strategi att licensiera ut tekniken ger möjlighet för mätartillverkare att ta del av mätardelen av marknaden utan att själva ta fram ett insamlingssystem. Genom att integrera Seneas teknik i elmätaren kan mätartillverkare ha en färdig produkt på marknaden inom 6 månader. Normalt sträcker sig utvecklingstiden för ett insamlingssystem över flera år, inkluderas dessutom tiden för att få väl fungerande referenssystem är marknadsfönstret snart passerat för den svenska marknaden.
För elnätbolagen är det också en stor fördel att kunna upphandla elmätare i konkurrens och välja bland flera elmätarleverantörer.

För ytterligare information:
Bengt Sundling, VD Senea AB, tel 070-59 29 159