Hagmans Tandvård i Åsa

Den nya tidens tandvård

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 19:30 CET

Den tandvård som erbjöds tidigare generationer accepteras inte idag. Men fortfarande lever en gammalmodig syn på patienter kvar här och där.

Tandläkare var munnens tysta härskare. Han eller hon borrade, fyllde tänderna med amalgam eller drog ut dem – allt under tystnad. Vad tandläkaren företog sig i ens mun fick man inte veta mycket om.

- Tandvården var inte unik i detta avseende. På apoteket plockades det tryckta produktinformationsbladet rutinmässigt bort ur förpackningarna innan kunden fick tuben eller burken. ”Ju mindre de vet, desto bättre”, sådan var tidsandan, säger Calle Hagman, tandläkare i Åsa och aktiv  bloggare på www.callehagman.se/calles-blogg

Idag är tandläkaren patientorienterad. Tandläkaren upplyser om pris på undersökningen,  vilka behandlingsalternativ som står till buds och vad de kostar.

I dialogen möts patient och tandläkare

Tandläkarbesöket skall vara idag en dialog mellan patient, tandläkare och tandläkarens medarbetare.

- På min hemsida och på min blogg redovisar jag mina värderingar och vad jag anser vara viktigt. När du, efter undersökning, fått ett behandlingsförslag från mig har du rätt att få svar på några viktiga frågor, fortsätter Calle Hagman.

Exempel på viktiga frågor är:

• Vad har du som tandläkare för erfarenhet av den behandling du föreslår?
  • Vilken hållbarhet har jag rätt att förvänta mig?
  • Vilka negativa konsekvenser av behandlingen känner du till?
  • Om det är en estetisk behandling som ska göras, hur ser resultatet ut om 10 eller 20 år?
  • Om jag saknar tänder, vilka alternativ kan du erbjuda?
  • Hur lång tid tar behandlingarna och hur ser prognosen ut över tid?
  • Om tandköttet drar sig tillbaka efter behandling med exempelvis krona i ett estetiskt viktigt område i munnen, kommer området, tidigare täckt av tandkött, att se mörkt ut
  • Är det fara för att nerven i tanden skadas av den behandling du föreslår?
  • Får jag ett undersökningsprotokoll med mig hem efter behandling?

-  Dessa och andra frågor är du välkommen att ställa och få besvarade. Det ligger en stor vinst i att du som tandvårdspatient är välorienterad. Det är bland annat därför jag ser till att mina patienter får ett undersökningsprotokoll med sig hem efter behandling. Du hjälper dig själv till bättre och mer hållbara behandlingsresultat, avslutar Calle Hagman.

Calle Hagman är en tandläkare i Varberg med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvårdFölj oss på Facebook!