LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Den nya ungdomspolitiken räcker inte till

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2014 08:37 CEST

I tisdags antog riksdagen en ny ungdomspolitik, i en tid då unga har allt svårare att etablera sig i samhället. Den nya politiken slår fast målen att alla ungdomar ska ha goda levnadsvillkor, makt att forma sina liv och inflytande över samhällsutvecklingen. LSU menar att regeringen deklarerar en högre politisk ambition utan att tillföra de resurser som behövs för en effektiv och kraftfull politik.

- Ungdomspolitiken fortsätter vara en veckopeng i statsbudgeten. Dessutom låter regeringen den centrala frågan om det offentliga stödet till ungas egen organisering vara helt olöst, säger Felix König, ordförande för LSU – Sveriges Ungdomsorganisationer.

Idag får idrottsorganisationernas barn- och ungdomsverksamhet 3,8 gånger högre statligt stöd än barn- och ungdomsorganisationerna, som arbetar med att utveckla demokratin och ge unga konstruktiva saker att göra på sin fritid. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet föreslog en utredning av stödet och röstade för det i kammaren igår. Regeringspartierna och Sverigedemokraterna röstade emot.

- I en tid där rasistiska och nazistiska organisationer mobiliserar, i Sverige och Europa, måste vi satsa på mer demokratisk organisering bland unga. Fler unga måste komma in i organisationer som arbetar för ett samhälle där alla människor respekteras för den de är. Regering och riksdag prioriterar ned detta arbete. Det är upprörande, säger Felix König.

Felix König, Ordförande LSU – Sveriges Ungdomsorganisationer

felix.konig@lsu.se

Olle Svahn, projektledare LSU – Sveriges Ungdomsorganisationer

olle.svahn@lsu.se

Ungdomsorganisationer förändrar och förbättrar unga människors vardag. Att gemensamt driva en ungdomsorganisation ger unga en möjlighet till makt och resurser för att påverka sin egen omgivning. De är mötesplatser för över en halv miljon unga medlemmar i Sverige som genom sitt engagemang får unik kompetens och ett sammanhang för sina idéer. LSU samlar Sveriges ungdomsorganisationer för att vi gemensamt ska förbättra förutsättningarna för ungas organisering, i Sverige och i världen. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.