Moderaterna Västra Götalandsregionen

Den rödgröna regionledningen vill täcka budgethål med andra budgethål

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 15:44 CEST

Idag antog en oenig regionstyrelse en kraftigt underfinansierad budget för 2015. Underskottet uppgår till 750 miljoner 2015, med stora hål också för 2016 och 2017. Samtidigt hänvisar den rödgröna regionledningen finansieringen av underskotten till efter höstens val.

-Vi har tidigare kritiserat den rödgröna regionledningen bestående av S, MP och V för att inte tala om hur man tänkt finansiera de stora underskotten i budgeten men nu vet jag faktiskt inte vad man ska säga. Att försöka täcka de stora svarta hålen i Västra Götalandsregionens budget med de ännu större svarta hålen i den socialdemokratiska budgeten på nationell nivå är oseriöst och oansvarigt, inte minst med tanke på att problemen inom sjukvården kräver omedelbara åtgärder. Det säger Johnny Magnusson (M) vice ordförande i regionstyrelsen och gruppledare för moderaterna i Västra Götalandsregionen.

-Att lägga ansvaret för finansieringen av underskotten, som ju ytterst handlar om den rödgröna regionledningens bristande förmåga till prioriteringar, i knät på ett nyvalt Regionfullmäktige i höst, kan knappast betraktas som seriöst. På detta sätt abdikerar de rödgröna från sitt politiska ansvar för sjukvården redan innan valrörelsen inför höstens val ens dragit igång, fortsätter Magnusson (M).

-Jag hoppas inte detta blir ett signum för socialdemokraterna i den stundande valrörelsen - att lova allt till alla, och hänvisa till fiktiva, påhittade pengar. I så fall riskerar människor, inte minst patienter och personal, att få en kalldusch efter höstens val, menar Magnusson (M).

-Skiljelinjerna mellan partierna är tydliga. Till skillnad från de rödgröna, är vi villiga att vända på varje sten för att kunna göra nödvändiga ekonomiska förstärkningar av sjukvården med satsningar på akut- och ambulanssjukvården, på att minska överbeläggningarna och öka samordningen mellan vårdens olika delar. Med vår budget visar vi att det är möjligt och att samtidigt ta ansvar för ekonomin, avslutar Magnusson (M).

För ytterligare kommentarer:

Johnny Magnusson (M)