Turkish Airlines

Den snabbaste och högsta dunken i världen...

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 10:39 CEST

Turkish Airlines är i år huvudsponsor för Turkiets basketlandslag samt Basket-VM, FIBA World Championship 2010. För att visa sitt stöd har Turkish Airlines släppt en reklamfilm där man sätter ett nytt världsrekord genom en dunk på skyhög höjd.

Den högsta dunken slängdes in på en rekordhöjd av 5000 meter i de Anatoliska luftrummen. Hastigheten för världens snabbaste slam-dunk uppmättes till 250 km/h.

En uppsättning nya basketkorgar och basketbollar var särskilt framtagna för tillfället. Videon spelades in under fem dagar och speciella "Go Pro" sportkameror användes. Sju nationella fallskärmshoppare medverkade under inspelningarna.

I reklamfilmen deltar även basketspelare som Hidayet Turkoglu, Kerem Tunceri, Ömer Onan samt andra spelare från det turkiska landslaget.

Klicka för att titta på reklamfilmen

Turkish Airlines grundades 1933 och är ett fyrstjärnigt flygbolag enligt Skytrax. Enligt Skytrax undersökning bland 18 miljoner passagerare har Turkish Airliens världens bästa economy class catering.Bolaget genomgår sedan några år tillbaka en stark tillväxt med bibehållen lönsamhet. Antalet destinationer är för närvarande 153 och antalet passagerare ca 25 millioner årligen, vilket gör Turkish Airlines till Europas fjärde största. Sedan april 2008 är Turkish Airlines medlem i Star Alliance, med totalt 1050 destinationer.Från Sverige flyger vi från både Arlanda och Landvetter: Stockholm - Istanbul direkt två gånger dagligen, samt Stockholm - Antalya två gånger i veckan. Från Landvetter flyger vi för närvarande fem gånger i veckan till Istanbul.