Riksorganisationen Same Ätnam

Den största samlingen av traditionella samiska mönster blir offentlig

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 09:41 CEST

Tisdag den 30 september 2008 överlämnar Riksorganisationen Same Ätnam samernas största samling av samiska slöjdmönster till Samernas utbildningscentrum i Jokkmokk. Den samiska mönstersamlingen har insamlats av Same Ätnam sedan 1945 och aldrig visats tidigare. Nu blir samlingen offentlig för första gången.

Riksorganisationen Same Ätnam har den största privata samling av mönster för sameslöjd. Insamling av samiska slöjdmönster har samlats in och dokumenterats av Same Ätnam sedan 1945. Samlingen täcker sameslöjd från hela sameområdet från Karesuando i norr till Dalarna i söder och innefattar såväl mjuk- som hård sameslöjd.

Mönstersamlingen har aldrig tidigare varit offentlig och aldrig visats upp tidigare. Riksorganisationen Same Ätnams samiska mönstersamling utgör en av Same Ätnams unika samiska samlingar med stort värde för det samiska folket. Same Ätnam har därför beslutat att mönstersamling skall handhas av Samernas Utbildningscentrum i Jokkmokk för att vara öppen för samiska allmänheten och särskilt komma samiska slöjdare och sameslöjdstuderande tillgodo.

Ett avtal har undertecknats av Same Ätnams ordförande Lars-Nila Lasko och Samernas Utbildningscentrums rektor Henrik Micael Kuhmunen. Avtalet innebär att mönstersamlingen fortfarande ägs av Same Ätnam, men att Samernas Utbildningscentrum får full förfoganderätt över samlingen. Den samiska mönstersamlingen överlämnas av Same Ätnam till Samernas Utbildningscentrum tisdag den 30 september 2008. Samlingen har hittills förvarats i Same Ätnams arkiv i Arvidsjaur.

Same Ätnams ordförande Lars-Nila Lasko säger "Sameslöjd utgör en av de viktigaste grunderna i samisk kultur. Det är få samer som sysslar med renskötsel. Men, nästan alla samer har någon form av sameslöjd hemma. Det är viktigt att sameslöjden får fortleva och utvecklas. De traditionella samiska mönster som Same Ätnam har insamlat måste komma det samiska folket, sameslöjden och sameslöjdarna till godo. Ett av de bästa sätten att förvalta vidare den samiska mönstersamlingen är genom ett utbildningscentrum för sameslöjd. Jag är särskilt glad att den samiska mönstersamlingen kommer att vara till stor nytta för sameslöjdsstuderande. Genom att samlingen finns på skolan kan unga sameslöjdare direkt ta del av gamla traditionella mönster från hela sameområdet och föra traditionella mönster vidare."

För mer information vänligen kontakta:

Same Ätnams ordförande Jur.kand. Lars-Nila Lasko Tel: 070 - 316 48 22 eller

Same Ätnams kontaktinformationhttp://www.sameatnam.se/kontakta_oss.htm