Söndrebaljsoperan

Den Stora Vävoperan spelas i Stockholm

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2016 13:14 CEST

Den Stora Vävoperan - Stockholmspremiär den 18/10!
Biljetter och mer information:

Kritikerhyllade "Den Stora Vävoperan" hade premiär i Borås 2015 på två-årsdagen av den tragiska olyckan då textilfabriken Rana Plaza i Bangladesh kollapsade och över 1100 människor miste livet. Tragedin skapade internationell debatt om säkerheten inom textilindustrin i Asien och skarp kritik har sedan dess riktats mot flera av de stora, internationella klädföretag som inte tog sitt ansvar mot varken efterlevande av katastrofen eller kring anställdas villkor i områdets textilfabriker, där rapporter om barnarbete, misshandel, obetald övertid och förbud mot toalettbesök, är vardagsmat.

Den Stora Vävoperan är ett nyskrivet, kollaborativt operaverk där den moderna globala textilindustrin möter det svenska kulturarvet, och två kvinnors passion för vävningens hantverk står i fokus.

- Med Den Stora Vävoperan vill vi hedra de drabbade med en hyllning till det som berör oss varje dag: textil, och människorna bakom den. Förr var det kvinnorna i hemmen, nu är det kvinnorna på textilfabrikerna i fjärran som skapar det vi alla har närmast våra kroppar. Textil binder oss samman över tid och rum, väver samman öst med väst, fattig med rik, säger Lisa Hansson.

Lisa Hansson och Stefan Klaverdal är konstnärliga ledare för operaprojektet och de inledde sitt samarbete som duo år 2004. I deras verk blandas komposition med improvisation, elektronik med opera, historia med nutid. Ljudbilden skapas dels av vävstolar – vanliga såväl som ombyggda, andra vävobjekt samt symaskiner. Den Stora Vävoperan är en fristående fortsättning på det kritikerrosade operaverket Den Lilla Vävoperan som Lisa Hansson och Stefan Klaverdal turnerade Sverige runt med under 2012.

I den Den Stora Vävoperan möts två olika kvinnoöden; Hanna Jönsson som levde och verkade på Lilla Rödde gård i Skåne i slutet av 1800-talet och den fiktiva nutida textilarbeterskan Shapla från Bangladesh. Över dessa båda vakar Tiden – hon som spinner och klipper av livets tråd, och binder ihop. Deras livsöden vävs samman med fakta och poetiska texter till en berättelse om textil, känslor, skapande och medmänsklighet.
Den Stora Vävoperan regisseras av Helena Röhr, som tidigare arbetat bland annat på på Malmö stadsteater, Malmö Opera NorrlandsOperan och Vietnam National Opera.

- Det finns så många historier som aldrig berättas, som inte fått plats i världshistorien. Att kvinnohistoria får plats på scenen genom Hannas och Shaplas liv känns stort och viktigt. Historier om att leva och skapa i det lilla och om att välja konsten framför plikten. Om att stå upp för dem som lever liv med orättvisa villkor och som dött orättvisa dödar, säger Helena Röhr.

- Vi har arbetat fram hela operan, såväl text, musik och scen i nära samarbete. Just det relaterar också till hur man arbetar med textil både i traditionell vävning och i den moderna textilindustrin, man kan inte göra allt själv, utan någon form av samarbete krävs, säger Stefan Klaverdal.

I framtiden finns planer på en turné till Bangladesh i samarbete med Svenska Institutet, och flera organisationer och företag som arbetar för en bättre miljö och bättre villkor för arbetare. Några samarbeten: Swedish Textile Water Initiative, Swedwatch, AWAJ foundation, Quizzr mfl.

Några axplock av röster om operan:
”En hypnotiskt skimrande klangväv... Som publik [får man] ullnystan för att hålla i handen. För att vi direkt skall känna den mjukhet som finns i materialet och som också präglar föreställningens hudnära och lyriska karaktär."

Martin Nyström, DN recension 26/4 2015

"Klaverdals musik är melodiskt orienterad... och det handlar inte om insmickrande utan expressiv melodik, som fint bygger upp stämningar och karaktärer."
Lennart Bromander, Aftonbladet recension 28/4 2015

"Minnesvärd och rentav gripande föreställning"
Ralf Haglund, Borås Tidning recension 26/4 2015

DEN STORA VÄVOPERAN