Vimmerby Concept Park

Den svenska lekbranschen får ny konferens i Vimmerby

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 13:00 CET

Konferensen LEK2011 i Vimmerby är en ny mötesplats för näringslivet och forskarsamhället inom barns lek och lärande. LEK2011 hålls 25-26 maj och gästas bland annat av ett tiotal lekforskare från olika discipliner och av Catharina Håkansson Boman som är Maud Olofssons statssekreterare på Näringsdepartementet.

LEK2011 är en kunskaps- och tummelplats för ”lekbranschens” forskare, experter, praktiker, utvecklare, företag och entreprenörer. Tanken är att samla forskare som ger olika perspektiv på aktuell lekforskning tillsammans med representanter från näringslivet för att givande utbyte.

- Vi har förstått att det finns ett stort behov av etablerade kontakter mellan forskarsamhället och näringslivet i lekbranschen. Vi ser LEK2011 i Vimmerby som en första konkret mötesplats för de som på olika sätt arbetat med barns lek, säger Christian Gustavsson, kommunikationsstrateg och ansvarig för LEK2011.

På konferensen medverkar svensk leksaksforsknings nestor Krister Svensson som talar om hur såväl forskningen som branschen har att vinna på ett större utbyte av varandra. Bland andra inslag på konferensen märks föreläsningar om barns kreativitet, om vad som triggar igång lek och om framtidens lek- och leksaksdesign. Deltagarna får också ett spännande samtal mellan en näringslivspanel om vad som är hett och vad som är snett i lekbranschen.

Det är många branscher som är verksamma inom barns lek, allt från leksakstillverkare och lekparksbyggare till barnboksförlag, nöjesparker och de framväxande barnvaktsföretagen. LEK2011 vänder sig brett till alla dessa.

- Lekbranschen har mycket att vinna på en utökad relation med forskarsamhället, och vice versa. Vi ser att det finns stor möjlighet till utveckling i en så kreativ bransch som handlar om barns lek. Det känns helt logiskt att förlägga konferensen mitt i Astrid Lindgrens Vimmerby, säger Christian Gustavsson.

För mer information:
Christian Gustavsson, kommunikationsstrateg, ansvarig  LEK2011, christian.gustavsson@liu.se 0730-28 51 55
För information om medverkande se: www.utomhuspedagogik.liu.se

LEK2011 hålls 25-26 maj på Kulturkvarteret Astrid Lindgrens Näs, som är uppbyggt kring författarinnans barndomshem i Vimmerby. Deltagarna på konferensen kommer att få chans att se den stora upplevelseutställningen ”Hela världens Astrid Lindgren”.

LEK2011 är en ny satsning och ingår i Linköpings universitets och Vimmerby kommuns gemensamma etableringsarbete av en Science Park med inriktning mot barns lek och lärande i Vimmerby.